Recomandări de cărți pentru zile ploioase!

Haideți să facem un mic exercițiu de imaginație. Este vară, afară e foarte cald, dar în zare se pot vedea nori gri-albăstrui de furtună care avansează încet, dar sigur înspre locul în care vă aflați. Acum parcă se pot auzi și tunetele, ca niște tobe bătute înfundat. În aer se simte acea dulce anticipație a răcorii pe care o va aduce ploaia de vară, iar lipăitul monoton al stropilor pe ciment îndeamnă fie la somn, fie la o activitate cel puțin la fel de plăcută, dacă nu chiar și mai și: lectura!

Ce poate fi mai frumos decât să stai la geam, să admiri ploaia binefăcătoare de afară, cum scoate aburi din asfalt și din verdeață deopotrivă, să auzi tunetele, când mai apropiate și mai zgomotoase, când mai îndepărtate și mai misterioase, iar tu să deschizi o carte și să începi să depeni o poveste în mintea ta care să fie în deplină armonie cu atmosfera de afară?

giphy

Prin urmare, v-am pregătit câteva recomandări de cărți care, mi se pare mie, s-ar potrivi de minune cu o astfel de vreme! Să începem, zic!

Am tot vorbit despre seria asta aici pe blog, încât nu mai e niciun secret că am adorat-o și că am devorat-o în doar 4 zile! S-a nimerit, pur și simplu, să mă apuc să citesc primul volum, fiindcă mă plictiseam de moarte și nu aveam idee ce altceva să citesc, iar la vremea aceea seria nu se afla pe radarul meu, fiindcă nici nu fusese tradusă încă în română. Dar OMG, am avut parte de surpriza vieții mele!! Mi-a plăcut atât de mult primul volum, și s-a terminat în cliffhanger, așa că imediat am pus mâna și pe celelalte două cărți. Atmosfera este dark, twisted, dar are presărate momente comice, romantice, foarte multă acțiune, precum și o eroină badass care nu se teme totuși să-și recunoască neajunsurile!

O carte care îți induce o stare de neagră anticipație, care țipă la tine, dar care te și face să speri. Potrivită 100% pentru fundalul ploios încununat de bubuituri! Tot ce vă pot spune e că nu veți regreta că ați citit-o! Deși Aysel, protagonista, își simte inima ca pe o gaură neagră, a voastră va bătea cu furie spre sfârșitul cărții, de emoție, și v-o veți simți în gât văzând desfășurarea evenimentelor care încheie romanul.

Poate aveți chef de puțină poezie… Dar nu e orice fel de poezie! Acest volum al Ofeliei Prodan mi-a săpat o rană adâncă în suflet și mi-a rămas împlântat acolo ca o așchie neîndurătoare. Dar dacă aș avea posibilitatea să „necitesc” acest volum, nu aș face-o nici într-un milion de ani! Deși e dureroasă până la paroxism, poezia Ofeliei Prodan este sublimă: frumos de tristă și cumplit de nemiloasă! Numai bună pentru furtuna de vară care se dezlănțuie în fața ochilor voștri.

Pentru o persoană care a fost filologă și îndrăgostită de literatură și de cărți întreaga ei viață, recunosc că nu prea îmi place să citesc clasici… Am câteva nume pe care le agreez sau le iubesc, dar în general prefer să nu-mi bat capul prea mult cu genul ăsta. Însă de când l-am descoperit pe Hardy în perioada liceului, odată cu „Tess d’Urberville”, m-am îndrăgostit iremediabil de stilul lui și de minunatele descrieri ale naturii și de personajele pe care le conturează cu atât de multă eleganță și intuiție. „Idilă pe un turn” este o minunată și pe alocuri sumbră poveste despre o dragoste interzisă, care schimbă viețile tuturor celor angrenați în mecanismele sale. Potrivită pentru o zi mohorâtă de vară, când timpul pare a sta în loc.

Din nou, am citit acest roman pentru tineri cu mult timp înainte să apară în română, și l-am adorat pur și simplu! Este o poveste tristă, frumoasă, lirică, dar și realistă, despre stadiile doliului, iar mie mi s-a părut că autoarea a surprins foarte bine frământările, ideile și sentimentele contradictorii ale personajului principal. Se citește repede, cu puțin plumb în suflet, dar lectura merită toți banii din lume!

Dacă ploaia de vară este mai mult un duș înviorător, iar timpul vostru de lectură este limitat deoarece abia așteptați să ieșiți iar în razele arzătoare ale soarelui, atunci o povestire ar fi perfectă! Numai că, până să iasă soarele, norii își fac de cap, iar tunetele sunt aproape asurzitoare. „Crimele din Rue Morgue”, iată recomandarea mea! Deși Poe este mai mult un autor pentru anotimpul rece, în special toamna, când totul este lugubru și începe să fie lipsit de viață, câte o povestire sau două pe ici, pe colo, nu strică deloc. Chiar și vara. Senzația de mister, de întuneric, de răutate, va dispărea odată cu ieșirea soarelui dintre nori, deci nu vă lăsați copleșiți prea tare de talentul de povestitor al lui Poe!

Știu, știu, este un mamut de carte, mai ales pentru cei care nu-s obișnuiți să pună mâna pe cărți atât de groase (ahem… eu…), dar merită din plin!! Faima de scriitor și povestitor și magician al lumilor ficționale a lui Neil Gaiman îl precedă, deci nu mai e nevoie să ridic romanul în slăvi ca să vă convingeți că e bun. Pot aproape să pun pariu că veți fi fascinați de perspectiva lui Gaiman asupra diverselor personaje mitologice care apar aici, precum și de atmosfera misterioasă, întunecată, îmbibată de senzația de anticipație. Până la urmă, se pune de-un ditamai războiul între zeii noi și zeii vechi, iar cei vechi nu vor să renunțe fără o luptă pe cinste!

buffeyes

Dragi cititori, cam acestea au fost recomandările mele pentru o zi ploioasă și furtunoasă de vară, când stăm cuminți la geam și privim înspre potopul de afară, dorind să ne ocupăm timpul cu lectura unei cărți în ton cu vremea. Sper că v-au plăcut sugestiile mele și nu ezitați să-mi lăsați și voi câteva, dacă aveți așa ceva! Până data viitoare, LET.IT.RAIN!!

giphy (1)

 

Lasă un comentariu

