Câştigătoarea premiului Baileys, Naomi Alderman, despre faimă, Trump şi Wonder Woman

Articol preluat de pe theguardian.com

Îndrăzneaţa ei poveste The Power, plasată într-o lume în care femeile pot electrocuta bărbaţii după plac, a câştigat prestigiosul premiu. Alderman vorbeşte despre impactul cărţii, despre lacrimile vărsate la Wonder Woman şi despre motivul pentru care solidaritatea dintre femei este mai esenţială decât apa potabilă

9780670919987-uk

Naomi Alderman scrie romane şi jocuri video, predă, creează programe radio despre ştiinţă, artă, fantasy şi cultură pentru BBC. „Nu urmăresc prea des Ready Steady Cook”, declară ea pe un ton indiferent.

În dimineaţa asta, a editat în tren a doua parte a ultimului sezon din Zombies, Run!, jocul ei bestseller de aventură şi încurajare a mişcării fizice. Acum a fost adusă pe sus într-o cameră aparent liniştită din Royal Festival Hall din Londra pentru a vorbi cu mine despre The Power, romanul care tocmai a câştigat premiul Baileys pentru ficţiune feminină, în valoare de 30.000 £ şi o creştere considerabilă a vânzărilor.

Însă mediul înconjurător este orice, numai liniştit nu. Mama, tatăl, iubitul şi diverşi prieteni de familie de-ai lui Alderman stau la o masă plină de pahare de şampanie şi prăjiturele, iar la un moment dat se remarcă faptul că autoarea se află pe pagina principală a website-ului BBC. Alături de Theresa May. „Sunt puţin faimoasă”, chicoteşte ea. Cei care doresc să o felicite, inclusiv romanciera Ali Smith şi muziciana şi scriitoarea Tracey Thorn, trec pe aici pentru a-i transmite cele mai bune urări.

3933
Naomi Alderman

The Power este al patrulea roman al scriitoarei în vârstă de 42 de ani, şi vine la un deceniu de la mult-lăudatul ei debut, Disobedience, povestea unei tinere femei care se întoarce din New York în nordul ortodox-evreiesc al Londrei copilăriei sale. Acesta a fost urmat de încă două romane: The Lessons, despre un grup de studenţi de la Oxford, şi The Liar’s Gospel, o repovestire a vieţii lui Iisus din mai multe perspective. Fiecare carte este surprinzător de diferită – „Îmi place să duc lucrurile mai departe”, spune ea – iar The Power este un alt punct de plecare. O lucrare ştiinţifico-fantastică cu patru protagonişti, ce închipuie o lume în care femeile au dominanţă fizică asupra bărbaţilor prin abilităţile lor de a-i electrocuta după plac, şi în care puterea instituţională, socială, politică şi personală este inversată.

Este o propunere îndrăzneaţă – şi chiar seducătoare – spusă cu eleganţă şi angajament. Ce a dorit să obţină? „Unul dintre aspectele pentru care am fost cu adevărat încântată în ceea ce priveşte recepţia acestei cărţi a fost cât de mulţi oameni doresc să vorbească despre ea”, a răspuns ea, „şi tocmai asta am şi sperat. Nu am răspunsuri la problemele legate de gen, dar sper eu că am nişte întrebări interesante.”

În discursul ei de acceptare a premiului Baileys, Alderman a declarat că „viaţa mea ar fi mai posibilă cu existenţa mişcării femeilor şi lipsa apei potabile, decât invers… Şi presupun că unul dintre lucrurile pe care le abordează această carte este faptul că sprijinul şi puterea altor femei au fost mai vitale pentru mine decât electricitatea”. De asemenea, ea a implorat publicul să meargă şi să vadă Wonder Woman, pe parcursul căruia, spune ea, a plâns.

7366

Atunci când vorbim de feminism contemporan, ea îşi aduce aminte că „în anii 90, când eram o tânără femeie, discuţia despre vieţile femeilor era o porţiune destul de aridă în conversaţie. Părea de parcă oamenii spuneau: <<Toate foloasele au fost deja trase, s-a făcut totul, s-a încheiat totul.>> Oamenii nu mai spun asta în prezent.” Ea subliniază victoria lui Donald Trump asupra lui Hillary Clinton ca fiind „o palmă care a trezit mulţi oameni la realitate”, şi creditează Internetul cu oferirea unei căi pentru femei de a înregistra numeroasele agresiuni şi încălcări ale libertăţilor lor.

Cu toate acestea, este şi optimistă, trăgându-şi speranţa din faptul că un parlament masculin a fost cel care a votat admiterea sufragiului femeilor, şi descrie mişcarea femeilor ca fiind „cea mai reuşită revoluţie a secolelor 20 şi 21. A fost o revoluţie fără vărsare de sânge, nu a trebuit să purtăm războaie pentru a realiza ceea ce a fost realizat, şi am făcut totul cu ajutorul conversaţiei, al discursului, prin scris, prin gândire”.

„Au fost zile când lucram la The Power şi simţeam că aş putea face o gaură în realitate şi aş putea-o întoarce pe dos.”
Naomi Alderman

Naomi mărturiseşte că nu înţelege „monomania” feministelor, ale căror activităţi le respectă de altfel, despre persoanele transgender, dar se întoarce asupra credinţei sale în conversaţie. „Provin din tradiţia ortodoxă evreiască, care este o tradiţie a dezbaterilor înflăcărate. Dezbaterile înflăcărate nu sunt o problemă. Problema apare atunci când dezbaterile înflăcărate se transformă în strigăte şi violenţă fizică.”

Alderman nu se mai ghidează după credinţa ortodoxă, deşi părinţii ei o fac şi au crescut-o, spune ea, ca să ofere contraargumente puternice. Ceea ce vede ea în tradiţia evreiască „frumoasă, întăritoare” a discuţiilor în contradictoriu, chiar şi până în punctul dezbaterii cu Dumnezeu, este o idee care se extinde asupra muncii sale: co-crearea lumii prin discuţie.

„Iată un lucru ciudat despre mine”, spune ea. „Mi se pare mai uşor să-mi imaginez cum aş fi dacă m-aş trezi mâine dimineaţă şi aş fi bărbat, decât dacă m-aş trezi mâine dimineaţă şi nu aş fi evreică. Cum ar fi asta oare? Deoarece ideea asta este împletită în felul în care mă raportez la lume şi modul în care cred cu tărie în puterea discursului.” Cheia scrierii de romane sau jocuri video, spune ea, este capacitatea de a avea încredere în cititorii sau jucătorii tăi că ţi se vor alătura în călătoria respectivă, şi că-şi vor aduce propria creativitate şi propriile interpretări.

The Power şi-a început existenţa ca o propunere pe care Alderman a transmis-o romancierei Margaret Atwood, după ce a fost selectată în calitate de protejată a lui Atwood în cadrul unui program de mentorat. A ştiut, spune ea acum, că ar fi o carte „perfectă” de discutat cu Atwood, al cărei roman readus la viaţă, Povestea slujitoarei, a fost incredibil de important pentru ea pe parcursul maturizării sale.

La fel ca şi Povestea slujitoarei, The Power va apărea pe micile ecrane din Regatul Unit, în producţia Sister Pictures, unul dintre arhitecţii de bază ai acestei companii fiind Jane Featherstone, responsabilă pentru seriale precum Spooks sau Broadchurch.

Alderman este într-adevăr puţin faimoasă. Dar insistă că ce e mai important pentru ea este „să îmi tratez munca cu bună credinţă şi să simt că aceasta realizează lucruri în care eu cred în lume”. Dacă acest lucru sună, aşa cum se teme ea, puţin cam rău prevestitor şi plin de sine, este de asemenea clar că şi-a pus în minte şi să se distreze; probabil că nu ajungi să scrii jocuri premiate (Perplex City) sau versiuni pentru hârtie ale episoadelor Doctor Who (Borrowed Time) dacă nu ţi-ai dezvoltat bine un simţ al delectării. Un nou roman urmează să apară, deşi nu a scris decât 20.000 de cuvinte din el, iar acesta încă nu s-a dezvăluit în întregime. Iar înainte de asta, cu siguranţă vor exista multe discuţii despre bărbaţi, femei şi electrocutare. A crezut ea oare, atunci când a scris The Power, că va avea un astfel de impact?

„Atunci când te afli în hăţiş, când eşti în inima junglei tăind şi hăcuind cu o macetă, nicio carte nu îţi creează impresia că <<O, pun pariu că voi câştiga un premiu pentru asta>>”, răspunde ea. „Dar cu siguranţă au fost zile când lucram la cartea asta şi simţeam că aş putea face o gaură în realitate şi aş putea-o întoarce pe dos.”

The Power de Naomi Alderman a fost publicată de editura Penguin.

P.S. Cartea o puteţi găsi la un preţ foarte bun şi cu transport GRATUIT aici!

Anunțuri

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s