Strada întunecată și cerul înstelat

Puține lucruri mă mai izbesc astăzi cu forța unui marfar scăpat de sub control, dar vreau neapărat să vă povestesc măcar despre unul dintre ele, care s-a petrecut chiar în seara asta, într-un moment și un loc complet neașteptate.

Mă întorceam din oraș. 10 și ceva noaptea, cartier de case. Aproximativ 1.5 kilometri de parcurs pe jos din locul unde mă lasă autobuzul. De obicei iau taxiul, însă seara asta parfumată și misterioasă de primăvară parcă îmi furase mințile… Am coborât din autobuz, am traversat, și am intrat pe străzile mai ferite de circulație ale cartierului meu. Nu am întâlnit nici măcar un singur om. Doar pisici care o zbugheau când mă vedeau, și un câine singuratic care rodea o pungă. Intrând pe strada mea, stâlpii de iluminat funcționau cu intermitențe, cam din doi în doi. Hălci sănătoase de întuneric cuprinse între feliile luminate. Știți care e chestia cu strada mea? Începe cu un deal, coboară și apoi urcă iar. Iarna obișnuiam să mă dau cu sania, și erau vremuri de poveste… Dar deja mă lungesc prea tare.

Dintr-un capăt al străzii mele văd până în capătul celălalt, datorită coborâșului și apoi urcușului. Coborând, nu m-am putut abține să nu ridic privirea către cer în timp ce mergeam. Vedeți voi, există o porțiune cam de 30 de metri unde stâlpul nu luminează, iar de o parte și de cealaltă a străzii nu sunt case înalte. De fapt, de o parte nu e nicio casă. O panoramă ce mi se deschidea larg în fața ochilor. Așa că, mergeam, și deodată nu mai mergeam. Acea bucată de întuneric m-a făcut să mă opresc din drum și pur și simplu să-mi arunc privirea și sufletul către cerul înstelat și „înlunat” al nopții de primăvară. Unde e întunericul mai dens, acolo stelele luminează cel mai pătrunzător.

Ce vreau să spun cu toate astea e că azi am avut parte de un moment de pură fericire, când la ora 10 și jumătate noaptea, mai mult sau mai puțin, pe o stradă pustie și tăcută ca un mormânt, m-am oprit în mijlocul străzii, în inima întunericului, și am căscat gura privind la stelele de pe cer. Nu atât de multe pe cât mi-aș fi dorit să văd, nici măcar atât de strălucitoare pe cât am avut marele noroc, de două ori în viața mea, să le văd. Dar a fost o priveliște ce mi-a tăiat respirația! Un tablou atât de simplu și de banal ca niște firimituri de lumină împrăștiate pe o pânză bleumarin închis. Deasupra cărora trona, destul de sublimă, Luna. Sau mă rog, bucata din ea care se vede în această perioadă a lunii… Și totuși a fost de ajuns să-mi provoace un gol în stomac, ca un milion de fluturi pe metru pătrat. Ah, de-ar exista aparate de înregistrare și pentru emoții, nu doar pentru cuvinte, imagini și sunete…

După ce acele câteva zeci de secunde au trecut, în continuare strada era pustie, în continuare calea îmi era tăiată numai de pisicile vecinilor, însă cerul înstelat al primei nopți de aprilie continua să-mi joace pe retină. Și am știut în acel moment că magia există în viața mea. Poate că sună pueril, sună stupid sau pur și simplu sună naiv, dar pe măsură ce înaintez în vârstă aceste momente de magie pură au devenit atât de rare, încât le sorb cu mare nesaț atunci când îmi apar din senin. Aș vrea să le înregistrez undeva, pe ceva, ca să le retrăiesc oricând aș dori, dar nu așa funcționează magia. Ori este, ori nu este. Iar dacă este, efemeritatea ei face tot farmecul. Iar dacă nu este, atunci înseamnă că oricând există posibilitatea să apară. Vedeți unde voiam să ajung? 🙂

Uneori nu trebuie decât să ajungi într-un loc foarte întunecat pentru a vedea cu adevărat ceea ce strălucește dincolo. Nu sunt nici prima care a spus-o, nici ultima, cu siguranță. Dar SUNT printre cei care au spus-o. Iar asta contează enorm. Pentru mine, cel puțin.

Lasă un comentariu

