Recenzie „Meseria de romancier” de Haruki Murakami

Poate sunt cumva superficială și arogantă când mă declar „fana” cărților lui Haruki Murakami ținând cont că nu am reușit până acum să-i citesc cele mai impresionante și complexe romane, cum ar fi „Kafka pe malul mării”, „Cronica păsării-arc” sau „1Q84”, dar adevărul este că mi-ar fi imposibil să urăsc orice aș citi scris de acest om. Acum că am „la activ” și volumul de non-ficțiune „Meseria de romancier”, m-am convins definitiv: Haruki Murakami este categoric în topul persoanelor mele preferate de pe întreaga planetă!

1071864

De mintea, imaginația și stilul de scriere ale lui Murakami m-am îndrăgostit în vara lui 2008, când, dornică să descopăr mai multe despre lumea și cultura japoneză, am împrumutat de la biblioteca locală volumele „În căutarea oii fantastice” și „Dans, dans, dans”. Atât mi-a fost! Deși nu pot spune că ulterior m-am simțit deosebit de educată în ceea ce privește Japonia, le-am devorat în doar câteva zile, fascinată de poveștile dintre paginile lor și de stilul complex, și totuși ușor de urmărit, al lui Murakami. Au urmat apoi alte cărți de-ale lui, iubirea mea pentru opera lui culminând cu „Pădurea norvegiană”, cândva prin 2010. Am dezvoltat o reală afinitate pentru scriitura acestui autor japonez, care mi-a intrat pe sub piele, mi s-a cuibărit în inimă și refuză să mă mai părăsească. Dar, așa cum aveam să aflu din „Meseria de romancier”, nu am fost nici prima, nici singura care a simțit așa, dintre cititorii lui Murakami. Cărțile lui creează dependență, ca un drog rafinat ce ți se răspândește în vene și îți face sângele să tresalte de bucurie și anticipație.

murakami

Meseria de romancier” este prima carte de non-ficțiune de Murakami pe care o citesc, și nu m-a dezamăgit absolut deloc, ba dimpotrivă. Am ajuns să-l cunosc, deși indirect, pe Murakami-omul, ceea ce mi-a provocat o reală plăcere și o încântare deosebită. Dând și ultima pagină a acestui „jurnal”, fiindcă asta este, de fapt, am ajuns la concluzia că „da, uite, am avut dreptate în tot acest timp, Haruki Murakami se numără printre persoanele mele preferate din întreaga lume!”. Nu știu cum să pun în cuvinte acest sentiment, fiindcă rareori am avut ocazia să-l trăiesc pe propria piele citind o carte. Este ca și cum, citind „Meseria de romancier”, între mine și Murakami-omul s-a creat o punte care, sunt sigură, îmi va permite pe viitor să-i înțeleg mult mai bine cărțile, ficțiune sau non-ficțiune, și mă va urmări orișicând Murakami va scoate o nouă carte. I-o voi cumpăra, fără îndoială. Acesta este genul de legătură care s-a format între mine și el.

dscn3807

După cum se poate vedea din Cuprins, și așa cum a declarat și Murakami în carte la un moment dat, „Meseria de romancier” este un fel de jurnal format din intrări scrise de-a lungul timpului, pe care el le-a structurat astfel încât capul cititorului să nu explodeze de la prea multă informație aleatorie. 🙂 Astfel, avem povestea felului în care Haruki Murakami a ajuns să scrie cărți, el, care nu avusese niciodată veleități de scriitor, poate doar de cititor, cum volumul său de debut „Ascultă cum cântă vântul” a primit un premiu din partea unei reviste literare de prestigiu, cum a ajuns să mizeze totul pe cariera de romancier, lăsând în urmă ocupația de proprietar de bar, care inspirase romanul „La sud de graniță, la vest de soare”, cum a început să fie clevetit, invidiat și la un moment dat ignorat de lumea literară japoneză, cum și-a făcut debutul pe piața editorială americană și, de acolo, în lumea întreagă. Mărturisesc că am citit cu mare plăcere toate acele pagini dedicate anilor din viața lui Murakami în care acesta s-a străduit să se ridice la înălțimea așteptărilor vocației sale de scriitor, doar datorită faptului că asta simțea el, și știa că asta îl va pune pe drumul cel bun în viață. Un fel de intuiție, care i-a ghidat pașii în direcția cea bună, fără a-l transforma, însă, așa cum pățesc mulți alții, într-un monument de aroganță.

citat-haruki-murakami

Pentru cei care se lasă cumva păcăliți de titlul cărții, vă spun doar atât: nu vă așteptați ca în „Meseria de romancier” să găsiți secretul universal al scrierii de cărți, întrucât Murakami nu își propune să ofere un curs de creative writing. Nici vorbă! Acest volum este o mărturie personală, intimă, de la scriitor (și om) către cititor, despre parcursul său în viață ca romancier și legăturile care s-au format de-a lungul anilor între scriitor și cititorii săi. Deși nu o singură dată Murakami își cere scuze dacă pare arogant, când de fapt nu este decât sincer, mie mi-a părut o persoană modestă, plină de înțelepciune (dar nu cea a filosofilor, ci mai degrabă o înțelepciune a vieții) și de vitalitate, care va continua să ofere lumii povești minunate și personaje unice și memorabile. L-am îndrăgit între paginile acestei cărți, și voi continua să-l îndrăgesc chiar și atunci când îl voi regăsi în esența unuia sau altuia dintre personajele sale. Orice scriitor care își oferă sufletul pe tavă cititorilor săi, și care își tratează „meseria de romancier” cu atât de multă seriozitate și profunzime, merită fără umbră de îndoială toată stima cititorilor săi.

Mi-e teamă că în doar câteva paragrafe nu am reușit să prind toate aspectele cu adevărat importante ale acestui volum de non-ficțiune, dar în apărarea mea pot spune că am fost atât de încântată să vorbesc despre Murakami-omul încât anumite detalii s-au mai pierdut pe drum. Fără a vă mai plictisi, recomand „Meseria de romancier” absolut tuturor cititorilor, fani sau nu ai lui Murakami, scriitori sau nu, întrucât această confesiune caldă și sinceră a autorului japonez merită toate stelele din lume! Și, de ce nu, dacă nu ați avut ocazia să deschideți o carte de Murakami până acum, sunt sigură că vă va deschide apetitul pentru poveștile și personajele sale minunate!

***

P.S. Pe site-ul editurii Polirom puteți vedea toate titlurile de Haruki Murakami care au fost traduse în limba română.

4 gânduri despre “Recenzie „Meseria de romancier” de Haruki Murakami

1. Foarte bun acest articol!
    Și e a doua oară în această zi în care mi se recomandă Murakami, așa că îl consider deja semn divin. :))
    Am citit și eu „Dans dans dans” și m-a încântat cartea, apoi „Pădurea norvegiană”, care deși mi-a plăcut, m-a și contrariat mult. Dar cred că am nevoie de o a treia carte care să mă convingă.

1. Mersi frumos, Mirabela! 🙂 Eu recomand Murakami oricui are urechi să mă asculte. :)) Așa fac cu toți autorii mei preferați, ceea ce e și normal la o adică. 😀 Poți să încerci „Bărbați fără femei”, este o colecție de povestiri, deci slabe șanse să te plictisești. Mie nu mi-au plăcut chiar toate la fel de mult, dar dacă vrei să schimbi „peisajul”, poți încerca. 😉

2. De mult cochetez cu ideea de a ma „apuca” de citit Murakami si nu-mi dau seama exact ce ma retine:) Poate teama ca o sa-mi placa prea mult si tinand cont de toate cartile traduse la Polirom o vreme nu o sa mai citesc altceva 😀 . Am „Kafka pe malul marii” de ceva ani in biblioteca, rusine mie ca n-am citit-o! Ia sa o trec eu pe lista scurta de TBR.

1. Să ai în vedere, totuși, faptul că e posibil să nu-ți placă așa de mult cum îmi place mie, de exemplu. Și Murakami a spus în „Meseria de romancier” că primește scrisori de la cititori care i-au citit și adorat cărțile, dar că atunci când le-au recomandat mai departe nu au fost primite prea bine. Deci orice e posibil. 😉 Eu nu știu decât că mie îmi place foarte mult stilul lui, și ți-aș recomanda pentru început „În noapte”, „Iubita mea Sputnik” sau „Pădurea norvegiană”. „În căutarea oii fantastice” și „Dans, dans, dans” sunt nițel mai abstracte. Cum am auzit că ar fi și „Kafka pe malul mării”. Dar dacă te hotărăști să te apuci de ea, chiar te rog să spui cum ți s-a părut. 😀