Recenzie „Elita” și „Aleasa” de Kiera Cass

Cum era vorba aia, că „unde a mers mia, merge și suta”? 😀 Dragi cititori, vă întâmpin astăzi virtual cu o nouă recenzie, mult-așteptată de mine (fiindcă uneori inspirația refuză să-și facă apariția, dar astăzi am reușit s-o prind de un picior), a ultimelor două volume din seria Alegerea de Kiera Cass: „Elita” și „Aleasa”. M-am gândit că orice aș putea scrie separat despre aceste două romane ar reprezenta fără doar și poate un spoiler pentru primul volum din serie, așa că le-am cuplat și sper să fi ieșit ceva fain. Read on!

tumblr_oftk6oqrmi1udyobqo1_1280
via tumblr

Elita (The Elite)

elita

Dacă nu știți, acțiunea acestei serii de cărți este plasată într-un viitor distopic al Statelor Unite, când lumea a trecut prin încă două războaie mondiale, iar SUA a suferit un proces îndelungat de reorganizare, în urma căruia a ieșit o singură țară numită Illea, condusă de un rege. Deși Alegerea, primul volum din trilogie, mi s-a părut mult prea ușurel, în sensul că atmosfera distopică nu era în întregime pregnantă, intriga lâncezea, iar personajele erau, în cel mai bun caz, călduțe, trebuie să recunosc că Elita și Aleasa au compensat foarte frumos aceste aspecte și m-au făcut să ajung să consider această serie drept una dintre cele mai bune serii YA pe care le-am citit vreodată! Nu vă faceți iluzii cum că veți găsi înțelesul ascuns al existenței în aceste romane XD , dar vă promit că vă veți distra pe cinste citindu-le! Pentru mine au reprezentat cea mai frumoasă formă de entertainment cititoresc de care am avut parte în ultima perioadă! 😉

Să revenim la Elita, zic eu. A doua carte preia firul acțiunii de unde a rămas la sfârșitul primului volum, și ajungem să intrăm mai profund în intrigile de la palat, mai ales fiindcă din 35 de fete nu au mai rămas decât 6. Râca începe să capete proporții, iar America este uimită să vadă că până și o persoană precum Elise, calmă la exterior, și plină de eleganță, duce o luptă interioară acerbă pentru mâna prințului Maxon. Printre priviri dușmănoase din partea lui Celeste, remarci aparent lipsite de însemnătate, dar usturătoare, din partea lui Natalie, și lanțul invizibil al presiunii care domnește suprem în interiorul palatului și în regat, ce se strânge tot mai tare în jurul concurentelor, America se bucură enorm că o are alături în continuare pe noua sa prietenă, Marlee. Însă cum orice lucru bun nu durează o veșnicie, America va trăi momente de groază atunci când, în urma balului de Halloween, Marlee este descoperită făcând un lucru interzis, un lucru care dă peste cap întreaga existență, nu numai ei, dar și pe cea a celor din jurul ei. În urma acestui eveniment, America devine o altă persoană, iar mie, cel puțin, mi s-a părut că acesta a fost cu adevărat momentul în care acțiunea seriei prinde avânt și nu se mai oprește decât la ultima pagină a Alesei.

Cum spuneam, deși Alegerea mi s-a părut un roman „călduț” at its best, având unicul scop de a distra și încânta și eventual a relaxa mintea, Elita s-a aflat la un cu totul alt nivel, superior Alegerii. Am putut să văd cu ochii mei ceea ce iubesc să văd cel mai mult într-o carte: creșterea și maturizarea unui personaj! Partea cea mai frumoasă a fost că nu numai America are parte de acest proces, ci și Maxon. În Elita s-a văzut clar faptul că cei doi nu sunt decât niște adolescenți în pragul maturizării, iar felul în care America și Maxon „cresc” unul în jurul celuilalt, ca doi lujeri, modelându-se reciproc, nu a făcut decât să le sudeze și mai mult relația și legătura invizibilă care s-a creat între sufletele lor. Ăsta a fost unul dintre aspectele cele mai bune ale cărții!

tumblr_oehd7hwm7j1sqlj48o1_500
via tumblr

Apoi, nu pot să nu vorbesc despre alte „revelații” care au loc în paginile Elitei! Am spus deja despre Marlee, însă veți avea o surpriză de proporții și în ceea ce-l privește pe Maxon, precum și pe rege! Veți afla într-un mod dureros că aparențele înșală și că în spatele camerelor de filmare se petrec lucruri cu adevărat înfiorătoare, care nici nu se compară cu umilințele pe care le îndură America. M-am bucurat să văd, parcă, și o îmbunătățire a stilului Kierei Cass, o calitate mai bună a scriiturii și a modului de închegare a poveștii. Ce mai, vă spun sincer că spre sfârșitul Elitei îmi bubuia inima în piept de anticipație, iar ultima pagină a cărții m-a lăsat cu așa o dorință neostoită de a citi și Aleasa, încât nu m-am putut abține și a TREBUIT să fac rost de ea! Nici nu cred că mai e nevoie să spun că imediat ce am primit-o, am și devorat-o! 😀

Aleasa (The One)

aleasa-alegerea-vol-3_1_fullsize

Ce nu v-am spus mai sus este faptul că, pe lângă profunzimea pe care o capătă relația dintre America și Maxon, pe lângă intrigile de la palat și tensiunea tot mai mare dintre membrele Elitei, atacurile rebelilor asupra palatului, dar și asupra locuitorilor Illeei, se întețesc și ating proporții… păi… distopice. 😀 Aleasa mi s-a părut cel mai bine construit volum al seriei, cu o dozare perfectă a acțiunii, a romantismului, a dramei, încât la sfârșit a ieșit o mică bijuterie a genului YA. În romanul care conclude seria Alegerea, America se vede nevoită să ia decizii majore, care implică nu numai viitorul ei și al lui Maxon, ci și pe cel al întregii națiuni, pe fundalul atacurilor rebelilor și al exigenței nestrămutate (ca să mă exprim finuț) a regelui Clarkson. Primind ajutor din partea rebelilor din Nord (cei pașnici), dar și din partea unei anumite prințese străine, America și Maxon par a-și făuri singuri un drum sinuos spre fericire și spre pace. Nu vreau să ofer spoilere, fiindcă sunt moartea pasiunii 😀 , dar vă spun doar atât: Aleasa arată într-adevăr cât de mult s-a schimbat America de-a lungul acestei serii, cât de curajoasă și înțeleaptă a devenit, iar relația ei cu Maxon capătă substanță și devine… reală.

Pe plan personal, America tot trebuie să facă față concurenței celorlalte fete rămase în Elită, dintre care Kriss reprezintă pericolul cel mai mare. Însă o discuție avută cu Celeste în miez de noapte îi arată Americăi că nu tot ce zboară se și mănâncă, iar surprizele legate de concurentele rămase în cursă par a se ține lanț! Fata începe să-și pună tot mai multe întrebări legate de ceea ce își dorește de la viitor, dacă Maxon sau Aspen reprezintă răspunsul corect la această întrebare, iar toate sentimentele ei sunt răscolite din nou și din nou de comportamentul regelui Clarkson față de ea, dar și de procentele tot mai ridicate pe care le obține în urma sondajelor de opinie. În plus, rebelii din Nord îi spun că ea va fi cea mai bună alegere pentru Illea. America trece prin momente de confuzie, de îndoială de sine, dar deciziile pe care le ia arată o adevărată regină în devenire. La ce concluzie va ajunge ea oare? Vă las pe voi să aflați!

the_elite_by_full_moon_16-d9r6vnv
via deviantart

Îmi pare sincer rău că nu pot scrie mai multe cuvinte despre Aleasa, dar chiar și așa îmi este teamă că am dezvăluit mai multe informații decât era cazul. Singura mea speranță este că și pentru voi, ca și pentru mine, va fi o surpriză extrem de plăcută. Dacă sunteți familiari cu termenul de „book crack”, atunci seria Alegerea fix asta este! 😀 Creează dependență, te distrează, te încântă, apoi te izbește de toți pereții, ca spre sfârșit să te ridice de jos și să-ți ofere o îmbrățișare caldă și pufoasă. Rareori am avut șansa să citesc o carte, sau o serie, care să aibă un sfârșit atât de mulțumitor! Vă recomand și vouă cărțile Kierei Cass și vă urez spor la lectură!

Șiii… pentru că totul arată mai bine în stil manga, luați de-aici:

tumblr_og55ewr51c1rcvaoko1_1280-1
via tumblr