Recenzie „Legenda” de Marie Lu

Aho, aho, copii și frați… ba nu, parcă nu era așa. Ah, LA MULȚI ANI! XD Gata, de data asta am nimerit-o! Vă urez „la mulți ani” fiindcă este prima noastră întâlnire din 2017, deci de bine, de rău, trebuia s-o fac și pe asta. 🙂 Dragi cititori ai blogului, cum se putea să revin în fața voastră, altfel decât cu o recenzie de carte? Voi încerca s-o păstrez short & sweet, deși la cât de mult m-a încântat cartea, nu garantez că voi și reuși.

861a2f8fc6e6fccafb947259eefed94a

Romanul despre care vă voi vorbi astăzi se încadrează în genul Young Adult/Distopic, cu câteva tușe de SF, și se intitulează „Legenda” de Marie Lu. Apărută anul trecut la noi la editura Booklet Fiction, această carte a stârnit valuri-valuri la prima sa apariție în Statele Unite, și pe bună dreptate! Un roman YA care, la prima vedere, nu se diferențiază mai cu nimic de alte surate „veterane” ale genului, cum ar fi seria Divergent sau Jocurile foamei, „Legenda” reușește totuși să-și captiveze cititorii de la primele 50 de pagini, lipindu-i cu superglue de poveste, de personaje, de atmosferă, de absolut tot! M-am minunat când am aflat că a apărut și la noi, în special fiindcă nu prea i s-a făcut reclamă. În State, și nu numai, nișa de YA este EXTREM de bine dezvoltată, și fiindcă romanele din acest gen se vând EXTREM de bine, lor li se și face EXTREM de multă reclamă. Însă la noi? Mai puțin… Bine, acest lucru depinde și de editură, iar eu nu pot decât să sper că Booklet Fiction își va regândi un pic întreaga strategie, mai ales fiindcă până acum a publicat niște romane pentru tineri foarte frumoase și care au fost bine primite în străinătate, deci nici la noi nu ar trebui să stea lucrurile altfel. Și la o adică, deși sunt Young Adult, pot fi foarte bine lecturate și de adulți, cum a fost și în cazul meu. Sunt adult? Sunt. 😀 Mi-a plăcut cartea? Nu că mi-a plăcut, am adorat-o! 😀 Și uite așa ajungem să intrăm mai profund în subiect.

981109

Nu vreau să vă mint sau să vă induc în eroare, așadar trebuie să precizez faptul că primele 50 de pagini au fost puțin cam plate și că s-a văzut clar faptul că autoarea s-a străduit să ne introducă într-un mod cât mai „finuț” cu putință în universul Republicii și al vieții personajelor principale, fără a lăsa întrebări fără răspuns sau goluri rușinoase în intrigă (ceea ce în engleză ar veni „plotholes”). De asemenea, descrierea Republicii și a vieții duse de locuitorii ei mi-au amintit într-o oarecare măsură de Blade Runner (mai ales JumboTron-urile), de Divergent (Examenele pe care trebuie să le dea toți locuitorii Republicii atunci când împlinesc 10 ani) sau de Jocurile foamei (districtele mizerabile, oamenii care își duc viața de pe o zi pe alta în sărăcie lucie, revoltele înăbușite, cultul personalității Electorului Primo, etc.), însă nu am putut să nu observ faptul că, după ce termină cu introducerea efectivă în poveste, Marie Lu ne poartă printr-un întreg amalgam de senzații și situații care par a fi marca ei absolută, și nu un „împrumut” din altă parte. Mi-a plăcut la nebunie acest aspect! Drept pentru care m-am apucat de citit aseară, pe la 22.30, și nu m-am mai putut opri decât pe la 3.30 azi dimineață. Am fost în modul full turbo, asta-i clar! 😀 Pot să număr pe degetele de la o mână titlurile care mi-au mai oferit așa palpitații și fluturi în stomac, iar acum „Legenda” a intrat în acest hall of fame personal. Vă jur, nu e de ici, de colo!

Dar despre povestea în sine. Marie Lu a ales să-și scrie seria din perspectivă duală, ceea ce pe mine nu m-a deranjat absolut deloc, ba dimpotrivă, mi s-a părut că a adăugat veridicitate faptelor personajelor și o notă personală emoțiilor resimțite de acestea. Capitolele alternează între povestea spusă din punctul de vedere al lui Day și din punctul de vedere al lui June, primul fiind cel mai renumit infractor al Republicii din timpurile recente, iar cea din urmă fiind copilul-geniu al Republicii și o viitoare stea în rândurile armatei sale. Ambii nu au decât 15 ani. Interesați până acum? 😀 Stați așa, că lucrurile de abia se încing! Nevoit de împrejurări să caute un antidot pentru frățiorul său mai mic, care s-a îmbolnăvit și stă să moară, Day dă o spargere nu foarte reușită într-un spital, în urma căreia, pentru a scăpa de urmăritori, aruncă un cuțit înspre căpitanul Metias. Day nu rămâne să vadă ce s-a întâmplat cu căpitanul Metias și reușește să scape prin canalele de scurgere de sub oraș. Însă Metias este fratele mai mare al lui June, iar când aceasta este informată de ce anume a pățit fratele ei, fata jură să-l răzbune și să-l facă pe Day una cu pământul. Urmează un joc de-a șoarecele și pisica, o întâlnire accidentală pe străzile mizerabile ale unuia dintre districtele mai sărace, un băiat salvează viața unei fete, cei doi găsesc teren comun și încep să se îndrăgostească, iar totul culminează cu momentul în care adevărul iese la iveală. Punct în care, aș putea spune eu, povestea ia cu adevărat avânt! Mai multe nu divulg, de teama spoilerelor. Vă las să descoperiți și singuri. 😀

4342215

Chiar dacă nu știți prea multe despre lumea din „Legenda” și despre stilul de scriere al lui Marie Lu, vă îndemn să aveți încredere în părerea mea și să-i acordați o șansă (binemeritată, de altfel!) acestei cărți. În cel mai rău caz, v-ați fi pierdut 4 ore din viață citind-o. În cel mai bun caz, va rămâne una dintre cele mai bune distopii pentru tineri pe care le-ați citit vreodată. Eu zic că nu e un târg nasol. Pentru mine a fost o gură de aer proaspăt pe piața aproape saturată a romanelor YA. Mi-a plăcut intriga, mi-au plăcut foarte mult personajele și mi s-au părut individualizate, fiecare având propria voce puternică (chiar și cele negative, ba chiar mai ales ele – comandantul Jameson, cel puțin, mi-a stârnit un dispreț și o ură imense), dar mai ales mi-a plăcut calea pe care Marie Lu a deschis-o pentru restul cărților din serie. Abia aștept să aflu ce se va întâmpla cu Day și June, dacă vom reuși vreodată să vedem Coloniile și ce se află acolo, dacă Republica așa cum o știm noi va lua sfârșit sau nu. Marie Lu nu pare, dar este o scriitoare imprevizibilă! Iar imprevizibilitatea ei nu este bombastică, ci subtilă și cu atât mai șocantă. Mai întâi te lovește, și abia apoi îți dai seama că te-a lovit. I love it! ❤

P.S. La editura Booklet Fiction a apărut de curând și volumul al doilea din trilogie, „Geniul” (Prodigy). Să sperăm că în 2017 va apărea și ultimul, anume „Campionul” (Champion)! 😀

5 gânduri despre “Recenzie „Legenda” de Marie Lu

1. In iunie au zis ca apare si ultimul volum. Ii astept aparitia ca sa le cumpar pe toate (eu le am si le-am citit in engleza, dar editia in romana e tare frumusica si i-ar sta tare bine in biblioteca mea). Seria devine tot mai buna si da fiori pana la sfarsit. Eu am auzit de ea inainte de aparitie, pe cand se cumparasere drepturile de ecranizare (nu, nu vor mai face filmul) si da, i s-a facut atata reclama in afara ca imi era teama ca nu imi va placea. M-a surprins placut si am adorat aceasta serie.

1. Eu am o problemă: când descopăr o serie de cărți care îmi place, trebuie neapărat să o devorez dintr-o îmbucătură! 😀 Așa că n-am mai avut răbdare și am luat vol. 2 și 3 în engleză de pe Okian, trebuie să ajungă. La un moment dat voi lua și primul volum în engleză, ca să am trilogia completă. Dar da, ai dreptate, ediția în română este FOARTE reușită, chiar am rămas surprinsă de calitatea cărții. Fonturile sunt faine, coperta cartonată este faină, totul. 😉

1. Mary

Legenda e cartea mea preferata si am o experieta de lectura destul de vasta. N-am mai avut rabdare sa astept vol. 2 si 3 in romana…pentru ca cei de la Booklet se misca un pic cam greu si le-am citit in engleza, fiind placut surprinsa…ele sunt mult mai bune ca Legenda, de fapt sunt geniale. Atat pot sa spun ca sa nu dau spoiler că Day si June se cam incurca de ce simt unul pentru celalalt. Oricum, pupici si lectura placuta😘😘😘😘😘😘😍😍😍

1. Hehe, mersi! 😀 Apucasem să-ți răspund la comentariul anterior până să-l văd și pe ăsta. Mă bucur că vol. 2 și 3 ți s-au părut mai bune, abia aștept să ajung și eu la ele! 😉