Recenzie „Casa de pe țărm” de Daphne du Maurier

Făcând o inspecție ceva mai amănunțită a profilului meu de pe Goodreads, mi-am dat seama cu rușine că din lecturile mele ale ultimilor ani lipsesc cu desăvârșire autorii clasici, și chiar și cei moderni. Lasă romanele anilor 1700 sau 1800, dar adevărul e că nici opere din anii 1900 nu prea mai citesc. Nu știu cărui motiv se datorează această evitare cu grație a textelor mai vechi, dar de curând mi-am stabilit o listă de lecturi pentru toamnă pe care mi-am impus s-o respect la sânge. Pe acolo se află și titluri scrise în sec. XIX sau XX. Chiar dacă nu voi reuși să citesc tot ce e pe listă, măcar voi sta liniștită că am reușit să bifez cât mai multe titluri.

14114817_10210939859719116_5854501786269146448_o

Primul titlu prin care am trecut a fost o carte semnată de Daphne du Maurier, și anume „Casa de pe țărm/The House on the Strand. I-am dat 5 stele pe Goodreads fiindcă mi s-a părut foarte interesantă, deși nu pot spune că a fost WOW. Cel mai mult mi-a plăcut aspectul călătoriei în timp, deși acesta nu a fost ca în „Călătoarea”/Outlander de Diana Gabaldon, unde personajul principal feminin trece efectiv în trecut și trăiește acolo. Nu. Aici avem parte de ingeniozitatea lui du Maurier, care propune călătoria în timp cu ajutorul unui amestec de substanțe care acționează ca un drog asupra creierului, ducând persoana care îl ia în trecut, dar numai cu mintea. Aceasta nu poate acționa asupra trecutului, nu poate atinge pe nimeni, nu este văzută de nimeni, trecând prin lumea de demult ca o fantomă, fiind doar un participant pasiv la fapte care s-au petrecut cu sute de ani în urmă.

14333781_10211066371401829_6737415772893586178_n

Personajul principal al acestui roman este Richard Young, un tip britanic în jur de 35-40 de ani, fost editor de carte, care se hotărăște, la invitația prietenului său din adolescență, Magnus Lane, să-și petreacă vacanța de vară în casa acestuia din comitatul Cornwall. Însă lucrurile nu sunt chiar atât de simple, fiindcă Magnus, biofizician sclipitor, are și un alt motiv pentru a-l invita pe Dick: acesta știe că Dick îi împărtășește curiozitatea în ceea ce privește cercetările sale științifice, și știe că nu se va putea abține de a nu încerca drogul proaspăt creat de Magnus. Așadar, Dick devine un fel de cobai pentru Magnus, însă din propria sa voință, făcând „excursie” după „excursie” în lumea cea de demult, de care devine din ce în ce mai fascinat. Mai precis, el călătorește cu mintea înapoi în cca. 1330, când în zona casei lui Magnus, Kilmarth, se aflau domeniile întinse ale seniorilor din acea perioadă. Dick ajunge să fie părtaș la scene de confesiune intimă între personajele acelor vremuri, la intrigi și uri și iubiri demult apuse, și asta pe măsură ce viața lui de zi cu zi își pierde orice culoare și orice putere de atracție. Ajunge să-și ignore nevasta și pe cei doi băieți ai acesteia, observă efecte secundare ale drogului, dar totuși continuă să-l ia, la un moment dat o și confundă pe nevasta sa cu un personaj din trecut, și îi face rău, etc. Mai pe scurt, Dick se află într-o spirală descendentă.

Totul culminează cu momentul în care Dick află cu stupoare faptul că prietenul său, genialul Magnus Lane, a fost găsit mort aproape de intrarea în tunel a trenului care trecea prin regiune. El își dă seama că Magnus se aflase într-o „excursie” atunci când murise, căci nu văzuse și nu auzise semnalul sonor al trenului, ci mersese mai departe, numai el știind ce urmărise în cealaltă lume, din trecut. După ce-și revine din șocul inițial, Dick ia o hotărâre definitivă, care îi va pune în balanță trecutul și viitorul, iar felul în care se vor descurca ițele vieții sale complicate vă las pe voi să descoperiți. Vă spun doar atât: spre sfârșit există o surpriză la care, probabil, nu vă veți aștepta! 😉

Voi ați citit cartea, v-ar interesa s-o faceți? Mie mi s-a părut foarte interesantă, și deși nu a avut o acțiune alertă sau un mister de nedeslușit, pot spune că totuși m-a ținut în priză și am vrut să aflu cât mai multe despre lumea din trecut, pe care o tot vizita Dick. Și eu, ca și el, devenisem fascinată de acel univers!

***

Cartea a apărut la Editura Orizonturi în 2015. O puteți lua de pe site-ul editurii, sau de pe: