Recenzie „Urgia și zorile” de Renee Ahdieh

Am făcut ce-am făcut, și am căzut și eu pradă vâlvei iscate în jurul cărții lui Renée Ahdieh, „Urgia și zorile”, apărută la Editura EPICA anul acesta. În general mă cam feresc de cărțile care iscă o nebunie generală, fiindcă știu că este cât se poate de posibil să-mi înșele așteptările. Așa am evitat saga „Amurg”, „Jocurile foamei”, „Divergent”, etc. Dar de data asta sinopsisul a sunat prea bine ca să-i pot rezista. Așa că am cumpărat cartea și am luat-o cu mine la mare, s-o citesc pe plajă, într-o atmosferă relaxantă. Ce părere am avut despre ea, cu bune și cu rele, puteți vedea mai jos.

C1_urgia-si-zorile_FB1

Fiind o reinventare a clasicului titlu „1001 de nopți”, The Wrath and the Dawn mi-a atras atenția încă de când a apărut pe booktube-ul străin, făcând ravagii în rândurile cititorilor. Inițial, am trecut-o pe wishlist și mi-am zis s-o citesc cândva, dar nu i-am acordat extraordinar de multă importanță. Însă vestea cum că urma să apară și la noi în curând, la EPICA, mi-a adus-o mai sus pe lista de titluri în așteptare, iar faptul că după ce a apărut am găsit-o la un super preț pe librarie.net m-a convins s-o cumpăr fără să mai stau pe gânduri. Am păstrat-o special pentru scurta mea vacanță la mare, și foarte bine am făcut, fiindcă s-a potrivit perfect cu atmosfera lazy de pe plajă. Când am început s-o citesc în tren, mi-a stârnit interesul și am crezut că va ajunge să-mi placă la nebunie, însă pe măsură ce avansam cu lectura, interesul meu pierea încetul cu încetul, și descopeream că nu puteam sub nicio formă să mă atașez de personajele principale. Îmi erau cam indiferente. În schimb, am ajuns să țin mult la Tariq, la Jalal și la Despina. Tot e bine, I guess… Se putea și mai rău…

Cartea începe în forță, cu Șeherezada al-Khayzuran care își ia rămas bun de la tatăl ei, urmând să meargă să se cunune cu califul Khorasanului, Khalid Ibn-al-Rashid. Deși știe că toate miresele califului de dinaintea ei și-au pierdut viața a doua zi după nuntă, la răsărit, Șeherezada se oferă singură să devină cea de-a șaptezeci și doua mireasă a lui. Lucru fără precedent în întreg califatul. Șazi stârnește interesul califului, dar și al celorlalți oameni din palat, devenind punctul focal al atenției lor. Ceea ce ei nu știu este că Șazi nutrește o ură nemărginită pentru monstrul care i-a omorât cea mai bună prietenă, pe Shiva, și că are propriile planuri în legătură cu soarta acestuia. Până aici, toate bune și frumoase. Intriga începe să se contureze frumos, interesul cititorului a fost răscolit, personajele încep să-și dezvăluie secretele, etc. Însă am descoperit cu stupoare că după nici 50 de pagini totul o ia la vale în cel mai groaznic mod cu putință…

Arabian Nights artwork16

Renée Ahdieh ori nu a reușit, ori nu a dorit să mențină ritmul și suspansul de la începutul cărții, astfel că eu am început să-mi dau ochii peste cap a plictiseală din ce în ce mai des. De ce să mint, mi-a plăcut la nebunie atmosfera din carte, toate acele arome, culori, peisaje descrise superb, dar intriga și personajele au lăsat mult de dorit. Sau nu, m-am exprimat eu greșit: față de hype-ul care s-a făcut în jurul cărții și față de rating-ul (astronomic, aș spune eu) pe care-l are pe Goodreads, așteptările mele au fost mult înșelate. Și mi-a fost ciudă NU că am dat banii pe carte, fiindcă în continuare nu regret că am citit-o, ci fiindcă „Urgia și zorile” avea un potențial imens, pe care nu a reușit absolut deloc să-l împlinească. Nu știu ce au văzut cititorii străini la ea, dar eu n-am avut cum să-i dau mai mult de 3 stele din 5. Pur și simplu mi-a fost imposibil.

Să începem cu aspectele negative, ca apoi să încheiem într-o notă pozitivă. Zic eu. În primul rând, oricât mi-aș răscoli creierii, nu-mi pot da seama cum și când anume s-au îndrăgostit Șeherezada și Khalid… Fiindcă totul s-a petrecut cu viteza fulgerului. De la ura nețărmuită pe care o simțea pentru el pentru faptul că-i ucisese cea mai bună prietenă, a ajuns să simtă fluturi în stomac atunci când el se uita la ea într-un anumit fel sau o atingea ușor. I mean, really?! O fi având ea 16 ani, dar teoretic nu e proastă. Cel puțin Ahdieh asta sugerează, că Șazi este mândră, este puternică, este curajoasă. Pe când ce am văzut eu în carte n-a fost decât o fată prostuță, amețită cum nu se poate mai tare de gesturile ambigue ale unui băiat care, chipurile, este un monstru criminal. Deci așa am ajuns s-o scot pe Șazi din peisaj și să-mi devină indiferentă. Se întâmplă și mai multe lucruri în carte care m-au făcut să-mi rostogolesc ochii la greu, dar prefer să nu le-nșir aici. Tot ce trebuie să știți e că Ahdieh cumva a forțat-o să fie ba într-un fel, ba în alt fel. Și așa Șazi a ajuns să nu mai semene a persoană reală, ci doar a personaj neverosimil creat de un autor.

mili-avital-as-scheherazade

În plus, nu am ajuns să-l simpatizez nici pe Khalid. Nici măcar când i-a dezvăluit Șeherezadei motivul pentru care își tot omora nevestele în zori. Nu mi-a părut rău de el nicio clipă… Nici atunci când povestea despre ce copilărie chinuită avusese din cauza tatălui său. Nu am putut să țin deloc cu el. Și mi s-a părut, din nou, că autoarea i-a ascuns prea mult din personalitate și din sentimente față de cititor. Adică, ok, înțeleg că față de Șazi și ceilalți trebuia să afișeze o mască, dar și față de cititor? Just… no. În continuare, sunt nedumerită de cum de cartea asta are ratingul imens pe care-l are pe GR. Printre atâtea mii de cititori, trebuie să fie și câțiva mai experimentați, nu? Care să-și dea seama de lucrurile de bază, așa cum am făcut-o și eu. E un mister. 😀

Cum spuneam, ca să închei într-o notă pozitivă, au fost și lucruri care mi-au plăcut foarte mult la cartea asta, ceea ce m-a îndemnat să-i dau 3 stele în loc de 2. Un prim aspect care mi-a plăcut și pe care l-am observat încă din primele pagini a fost atmosfera orientală, senzuală, condimentată. Aici, măcar, Ahdieh s-a priceput să contureze o lume îmbietoare, primitoare, interesantă, în care dragostea, războiul, misterul și magia merg mână în mână. Mi-a plăcut lumea pe care a creat-o.

renee-ahdieh
via odetojoandkatniss.wordpress.com

Apoi, să nu uit să menționez și personajele care mi-au plăcut, fiindcă au fost și din astea. 😀 În ochi mi-a sărit Tariq, prietenul din copilărie al Șeherezadei și prima ei iubire, care era dispus să treacă întregul oraș Rey prin foc și sabie doar ca s-o ia pe Șazi înapoi. Deși impetuos și cu ceva probleme la capitolul de control al nervilor, Tariq mi-a plăcut nespus de mult prin atitudinea lui mult mai apropiată de cea a unui bărbat real. Cu virtuți, dar și cu defecte. Pe cât de fals mi s-a părut Khalid, pe atât de real mi s-a părut Tariq. Nu m-am putut împotrivi afecțiunii pe care am resimțit-o pentru el și pentru soarta lui în poveste… Un alt personaj care mi-a atras atenția a fost Jalal, căpitanul gărzilor regale și verișorul lui Khalid. Din nou, și felul în care a fost prezentat Jalal mi-a plăcut mult de tot, fiindcă a părut real ȘI realist. În toată afacerea asta, am impresia că Tariq a fost vocea inimii, iar Jalal cea a rațiunii. Și nu știu unde s-ar putea situa Khalid între cei doi, fiindcă pare să nu mai fie loc și pentru el. Deși e personajul masculin principal… În fine, se pare că problema mea majoră a fost cu personajele. Chiar sunt curioasă dacă a fost/va fi și a voastră, în cazul în care ați citit/veți citi cartea.

Cum aș putea oare încheia o astfel de recenzie, fără a preciza din nou că „Urgia și zorile” chiar mi-a plăcut și că nu regret că am citit-o? Ups, tocmai am făcut-o! 😀 Da, adevărul e că m-a purtat printr-o lume foarte frumoasă, desprinsă parcă din universul celor „1001 de nopți”, și deși am avut problemele pe care le-am avut cu personajele și cu povestea, am putut găsi lucruri care să-mi și placă la ea, și care să mă determine să cumpăr și continuarea, atunci când va apărea. Până atunci, mă voi delecta cu cele trei povestiri din același univers, publicate de Ahdieh și disponibile pe Amazon. Cu plăcere! 😀 Happy reading!

***

Fragmente preferate:

Dar timpul vindecă toate rănile. Vei realiza la un moment dat că poţi găsi fericirea şi alături de altcineva – că mai sunt şi alte femei în lume. Cu timpul, vei înţelege asta, spuse emirul.
– Nu e nevoie.
– Poftim?
– Am înţeles deja. Şi încă prea bine.
Emirul îl privea cu uimire pe fiul său.
– Îţi înţeleg argumentele. Pe toate. Acum trebuie să le înţelegi şi tu pe ale mele. Ştiu că există şi alte femei pe lume. Şi că este posibil să găsesc un crâmpei de fericire alături de o altă fată. Cu timpul, orice se poate întâmpla.
– Bun, îi răspunse emirul, încuviinţând din cap. Aşa e cel mai bine, Tariq.
Rahim îi privea, împietrit de uimire.
– Dar trebuie să mai înţelegi un lucru, continuă Tariq cu ochii scăpărând scântei. Indiferent câte femei îmi vei presăra în cale, natura a zămislit doar o singură Şeherezada. (pag. 19-20)

Şi în clipa în care îşi apropie gura de a ei, Şeherezada scăpă arcul cu săgeata.
Nu mai era cale de întors.
Se topea în arome de santal şi raze de soare. Timpul încetă să mai fie doar o simplă noţiune. Iar buzele i se contopiră într-o clipă cu ale lui. Erau dulci ca mierea. Şi răcoroase ca apa proaspătă de izvor pentru un suflet însetat. Ca speranţa tuturor zilelor de mâine. Când îşi înfipse degetele în părul lui ca să-l atragă mai aproape, el rămase fără suflare, ştiind, la fel de bine ca şi ea, că soarta le era pecetluită. Pentru totdeauna.
În acest sărut.
Un sărut care avea să schimbe totul. (pag. 165)

Ura… pedeapsa… sentinţa… răzbunarea…, îi spuse ea, punându-şi ambele mâini pe pieptul lui. Nimic din toate astea nu ne va aduce înapoi ce-am pierdut. Nici mie. Nici ţie. Tot ce avem acum este prezentul. Şi speranţa de a-1 face mai frumos, continuă Şeherezada, strecurându-şi degetele prin părul lui. Doar cu tine vreau să văd fiecare răsărit de soare. (pag. 349)

3 gânduri despre “Recenzie „Urgia și zorile” de Renee Ahdieh