Recenzie „Noaptea de gardă” de Ionelia Cristea

Anul ăsta am citit mai multă poezie decât am citit în ultimii 4 ani adunat. Nu știu exact ce s-a schimbat, dar nu mă pot plânge absolut deloc! În sinea mea, jubilez că în sfârșit nu mă mai limitez la a citi doar proză. Poate la anul mă voi apuca și de dramaturgie, cine știe? 😀

Acum o lună de zile, aflam că sunt câștigătoarea concursului organizat pe blogul Porția de citit. Premiul era un pachet de cărți oferit de Librăria Donaris din Galați, orașul în care locuiesc eu. Așa că m-am dus frumușel acolo și am fost (foarte plăcut) surprinsă să văd ce titluri îmi alesese librăria:

1. Noaptea de gardă – Ionelia Cristea (poezie – pe care o voi prezenta azi)
  1. De ce nu iau românii premiul Nobel – Alina Mungiu-Pippidi (publicistică, eseistică)
  1. Jocul îngerului – Carlos Ruiz Zafón (proză, roman)
  1. Variante la un autoportret – Norman Manea (proză scurtă)

Ideea e că am fost foarte încântată de faptul că am primit cărți diverse, iar cea de poezie mi s-a părut cel mai ușor de abordat, așa că am citit-o în doar două sesiuni de lectură. Și iată părerea mea mai jos. Un avertisment, însă: am mai scris de nenumărate ori pe acest blog că nu am pretenții de critic literar, ceea ce comentez și ce „recenzez” o fac cu sufletul, nu cu experiența mea literară. Nici măcar cu rațiunea. Iar volumul de debut al Ioneliei Cristea a fost pe placul sufletului meu.

Ionelia-Cristea-Noaptea-de-garda

Am citit pe copertă că Ionelia Cristea este în prezent medic neurolog (de unde și titlul cărții). Nici nu mai e nevoie să spun că la început am fost sceptică, mai ales fiindcă experiența mea cu poezia contemporană este extrem de limitată. Dar am avut plăcuta surpriză să descopăr un suflet sensibil, un amestec rar întâlnit de tandrețe, vulnerabilitate și pragmatism tăios. Ca și cum în interiorul Ioneliei se dă o luptă neîntreruptă între două jumătăți ale aceluiași întreg, fiecare ocupând pe rând locul din mijlocul scenei, jucându-și rolul și încercând să acapareze publicul.

Poeziile Ioneliei Cristea oscilează între sentimente și scene de pe parcursul vieții de medic, și scene din viața personală, care sunt puternic influențate de pierderea tatălui la o vârstă încă fragedă, de 16 ani. Cumva, aceste două universuri ale vieții unui singur om se întâlnesc pe la jumătate, creând întregul de care vorbeam mai sus. Vocea poetei este când nostalgică, când îndoliată, când indiferentă, când realistă și tăioasă de-a dreptul. Probabil tocmai acest aspect mi-a plăcut atât de mult: lupta interioară a medicului de a-și păstra echilibrul emoțional și mental în fața tuturor suferințelor vieții, atât ale corpului cât și ale minții. Un zâmbet pe buze este un paravan pentru o inimă metaforic sângerândă, o alinare verbală este un colac de salvare de care bolnavul se agață, fără a ști că acesta este deja găurit și se dezumflă încetul cu încetul.

Ionelia_Cristea
Ionelia Cristea

Noaptea de gardă” este un volum intim, personal, care pulsează în mâinile cititorului. Deși nu am mai scris nicio recenzie vreodată pentru o carte de poezie, de data asta nu am vrut să ratez ocazia să vă spun câteva cuvinte despre volumul Ioneliei Cristea, fiindcă mie mi-a plăcut foarte mult și am vrut să vi-l recomand și vouă. Se citește destul de repede, iar numărul de pagini este modest, dar trebuie neapărat să vă deschideți sufletul în fața acestor poezii, altfel nu cred că veți rămâne cu multe lucruri de pe urma lecturării lor.

Eu cam atât am avut de spus despre „Noaptea de gardă” de Ionelia Cristea. Volumul a apărut la Cartea Românească, un imprint al Editurii Polirom, și a câștigat Concursul de Debut al Editurii Cartea Românească în 2014. Dacă ați citit-o sau dacă vreți s-o citiți, vă aștept comentariile mai jos. De asemenea, dacă aveți să-mi recomandați volume de poezie contemporană, chiar vă rog să-mi lăsați recomandările voastre în comentarii.

Până data viitoare, câteva versuri din „Noaptea de gardă”:

maxresdefault