Recenzie „Pasăre cântătoare” de Kathryn Erskine

Ieri am început să-mi croiesc drum prin stiva de cărți (care nu e chiar atât de mare) cu care m-am întors de la Bookfest 2016, iar prima carte pe care am pus mâna a fost „Pasăre cântătoare” de Kathryn Erskine, apărută de curând în colecția YoungArt a Editurii ART. Câștigătoare a mai multor premii de renume în Statele Unite, printre care și National Book Award pentru literatură pentru tineri, în 2010, această carte micuță ca număr de pagini și-a făcut un culcuș durabil în inima mea și sunt sigură că va rămâne cu mine foarte mult timp de acum înainte.

bookpic-5-pasare-cantatoare-51440

Luând-o într-un impuls de moment, pentru simplul motiv că prezintă lucrurile din perspectiva unei fetițe care suferă de sindromul Asperger (dacă nu știți cum se manifestă acesta, aflați mai multe aici), am avut minunata surpriză de a descoperi o scriitură simplă, dar extrem de profundă, și o poveste deosebită din toate punctele de vedere. Personajul principal, Caitlin, mi-a intrat pe sub piele și mi-a răscolit absolut toate sentimentele în doar 200 de pagini! Ca să nu mai spun că simbolismul păsării cântătoare din titlul cărții, pe care îl aflăm doar spre sfârșit, mi-a răpit câteva lacrimi, pe care le-am vărsat atât de tristețe, cât și de bucurie. Fiindcă, înainte de toate, această carte este despre victoria luminii asupra întunericului.

Scrisă la persoana întâi, „Pasăre cântătoare” prezintă povestea unei fetițe de 10 ani, Caitlin, care suferă de sindromul Asperger, și a micii comunități din care aceasta face parte, după evenimentele tragice care au dus la moartea a doi elevi de gimnaziu și a unei profesoare. Mai precis, fratele lui Caitlin, Devon, o altă elevă și doamna profesoară Schneider au fost împușcați mortal, la școală, de doi băieți cam de aceeași vârstă cu Devon. Mai multe detalii nu ne sunt date, fiindcă acest eveniment nu este punctul central al poveștii, însă ne este sugerată instabilitatea mentală a celor doi atacatori. O imagine destul de tristă în acuratețea sa, a tuturor cazurilor de „school shootings” care au loc în Statele Unite… Ei bine, „Pasăre cântătoare” se concentrează pe ceea ce urmează acestei tragedii, pe felul în care atât Caitlin, cât și cei din jurul ei, încearcă să se descurce cu ceea ce le-a rezervat destinul, și să găsească Împăcarea (cu majusculă, exact așa cum îl scrie și Caitlin).

Vă spun din start că povestea spusă la persoana întâi mi-a trimis uneori fiori pe șira spinării, fiindcă suntem atât de armonizați cu sentimentele și gândurile lui Caitlin încât totul pare uneori prea mult de îndurat. Ca atunci când aflăm că Devon a ajuns la spital cu inima făcută zob, iar medicii nu i-au mai putut închide pieptul, sau când Caitlin are impresia că praful pe care îl vede în bătaia razelor de soare conține câte un pic din Devon, întrucât acesta fusese incinerat, sau chiar și când Josh, de o vârstă cu Caitlin și vărul unuia dintre atacatori, izbucnește în plâns fiindcă toți copiii îl cred rău, iar Caitlin îl alină dintr-un impuls de empatie. Mai ales de vreme ce ea credea că nu este capabilă de așa ceva… Vă spun sincer, cartea asta, oricât de subțire o fi ea, m-a marcat profund!

quote-understanding-people-s-difficulties-and-just-as-crucial-helping-people-understand-their-kathryn-erskine-69-29-77

Deoarece este o carte subțire și se citește foarte repede (eu am citit-o cam în 4 ore, adunat, într-un ritm relaxat), nu ai spune că ar putea avea impactul emoțional pe care l-a avut asupra mea. Însă iată că de data asta m-am convins că și o carte Middle Grade te poate afecta la fel de mult ca o carte pentru adulți… Concluzia ar fi că mă bucur enorm că am luat-o de la Bookfest, am fost foarte inspirată, și vă recomand și vouă, din toată inima, să o citiți, indiferent ce gen de cărți preferați voi de obicei. Pe lângă felul în care portretizează sindromul Asperger, abordează și subiectul doliului, cum îi plângem pe cei dragi, și mai ales ce putem face pentru a reveni pe un drum cât de cât drept. „Pasăre cântătoare” este aproape o lectură obligatorie!

***

Puteți găsi cartea aici:

LIBRIS (cu transport gratuit la orice comandă)