Recenzie „Idilă pe un turn” de Thomas Hardy

Mă țin de foarte mult timp să scriu o recenzie pentru „Two on a Tower” de Thomas Hardy, pe care am citit-o în luna aprilie a anului acesta, însă de fiecare dată am amânat-o fiindcă pur și simplu îmi venea greu să pun în cuvinte toate emoțiile pe care le-am resimțit citind-o. Unele cărți nu-ți storc nicio emoție, și atunci nu ai probleme în a le prezenta, iar altele se află la polul opus și te fac să simți TOT, și atunci iarăși nu prea ai probleme în a te exprima. Dar mai sunt și cărți precum aceasta, care îți provoacă niște senzații dulci-amărui, cărora nu prea știi cum să le dai formă în scris. Dar eu voi încerca, așa că… aveți răbdare cu mine. 🙂

Până să ajung la recenzia propriu-zisă, trebuie să știți despre mine (dacă nu știați deja) că sunt fană convinsă a scriiturii lui Hardy. Până acum nu am citit decât aproximativ jumătate din proza sa (Tess of the D’Urbervilles, The Return of the Native, Far from the Madding Crowd și Two on a Tower), dar a fost de ajuns pentru a mă convinge că este autorul meu clasic preferat. Da, aș putea spune că se află în fața lui Jane Austen. Ei bine, anul trecut, tot cam prin aceeași perioadă, am recitit în original Far from the Madding Crowd și pot spune că m-am îndrăgostit iremediabil de ea! Pe lângă faptul că are unul dintre cele mai memorabile și bine alcătuite personaje masculine ale tuturor timpurilor, m-am îndrăgostit de scriitura lui Hardy și felul în care acesta descrie scenele din natură. Au darul de a te face să tânjești după viața idilică, simplă de la țară. Motiv pentru care m-am hotărât să nu mai citesc cărțile lui în traducere, oricât de bune ar fi traducerile respective, ci numai în original, deoarece îmi trezesc niște sentimente uluitoare, de confort, de tihnă și de pace. În ciuda tuturor tragediilor personale care au loc în romanele sale… Până la urmă, o poveste e o poveste și trebuie să te atragă.

În fine, revenind la „Two on a Tower”, tradusă la noi cu titlul de „Idilă pe un turn” (trad. de Antoaneta Ralian, 2012, Editura ART, 328 pag.), vă pot spune sincer că habar nu aveam de existența ei până nu mi-a recomandat-o Cătălina de la Stil de scriitor. Fiind foarte intrigată de sinopsis-ul pe care l-am citit (o poveste de dragoste „interzisă”), mi-am comandat cartea în engleză și am și citit-o. Iată ce am descoperit în paginile ei. Spre deosebire de „Tess…” sau „Departe de…”, „Idilă pe un turn” are o poveste simpluță, care nu oferă prea multe răsturnări de situație.

Stitched Panorama
Stitched Panorama

Viviette Constantine este o nobilă de țară, în vârstă de 28-29 de ani, al cărei soț mult mai mare decât ea a plecat în Africa să vâneze lei în urmă cu câțiva ani. De atunci, nimeni nu mai știe nimic de el, iar Viviette e ca și văduvă. Însă statutul ei este tot de femeie măritată, decesul soțului ei nefiind încă confirmat. Neavând copii, Viviette își petrece zilele având grijă de proprietatea soțului ei și visând la o schimbare de ritm care să-i pună inima pe jar. Swithin St. Cleeve este un tânăr de 19 ani, proaspăt întors acasă de la școală, pasionat de astronomie și visând să devină cândva astronomul oficial al casei regale. Provenit dintr-un tată reverend și o mamă din rândurile de jos ale țărănimii, Swithin este căinat de consătenii săi, care îi deplâng lipsa unui titlu sau a unei moșteniri, spunând că îi va veni extrem de greu să-și facă un nume printre cei mai mari astronomi ai Angliei, dată fiind proveniența sa rușinoasă din partea mamei.

rest_appleton_3467893a-large
Cam cum îmi imaginez eu că arată turnul din carte. În realitate, este Appleton Water Tower din Sandringham, Norfolk

Întâlnirea lor are loc la turnul foarte vechi de pe proprietatea lui Lady Constantine, în vârful căruia Swithin își improvizase un observator astronomic. La început din curiozitate, și la scurt timp din prietenie, Viviette și Swithin se văd din ce în ce mai des pentru a observa stelele și pentru a vorbi despre diverse lucruri. Deși pe Viviette o încearcă sentimente ceva mai tandre, își dă curând seama că Swithin este mai degrabă cu gândul la stele și cu capul în nori, decât la pasiunile și afecțiunile femeilor, astfel că hotărăște să păstreze secretul iubirii ei proaspăt înflorite, atât pentru a nu-l perturba pe Swithin de la munca sa, cât și pentru a nu-și distruge reputația imaculată pe care o are în fața consătenilor ei. Însă, cum e de așteptat, se întâmplă ceva la un moment dat, iar evenimentul respectiv are darul de a-i deschide ochii lui Swithin, iar acesta își dă seama de afecțiunea lui Viviette și, mai curios, își dă seama de propriile sale sentimente față de aceasta. Toate cele care se întâmplă mai departe se petrec ca-n vis. N-aș vrea să vă spun prea multe, așa că vă las să descoperiți și singuri.

thomas-hardy-2_2825734b
Thomas Hardy (1840-1928)

În schimb, nu pot să nu vă spun că mă așteptam la un altfel de sfârșit. Chiar dacă povestea, în sine, a fost, culmea, foarte realistă, adevărul e că speram la altceva pentru a încheia glorios un astfel de roman. N-aș putea spune că nu am fost impresionată de sfârșit și că nu mi-a plăcut deloc, deoarece s-a potrivit perfect cu tonul cărții, însă în inima mea s-a produs totuși o ruptură între felul cum am interiorizat povestea lui Viviette cu Swithin de la începutul cărții, și felul cum am procesat sfârșitul ei. Din nou, Thomas Hardy mi-a arătat măiestria sa ca scriitor și ca povestitor. Numai el îți poate frânge inima cu atât de multă grație, îndemnându-te totuși să zâmbești printre lacrimi. Pentru mine, Hardy e unic din acest punct de vedere. Sper ca și voi să acordați o șansă acestui roman clasic, fiindcă merită din plin!

***

Descoperiți întreaga colecție Penguin English Library:

620028_306d1b37ed6d67042579101115d76c4f