Recenzie „Zei americani” de Neil Gaiman

Fiindcă am ceva de recuperat în ceea ce privește recenziile, azi vă voi prezenta o altă carte pe care am citit-o acum ceva timp (mai exact, acum o mie trei sute cincizeci și șapte de ani 😀 ) și căreia nu am apucat să-i scriu nicio laudă, deși am vrut încă de când am terminat-o. Dragi cititori, azi discutăm despre „Zei americani”, scrisă de unul dintre autorii mei preferați, Neil Gaiman.

Deși nu am citit chiar tot ce a scris Neil Gaiman, am citit destul ca să-mi dau seama că e un autor care vorbește atât sufletului meu, cât și intelectului meu. Stilul său e foarte bizar la prima vedere, și îți provoacă confuzie și un sentiment de disconfort pronunțat, însă pe măsură ce avansezi cu lectura, îți dai seama că te cufunzi fără să vrei în lumea imaginată de el, o lume care depășește orice imaginație și în care între magic și real nu prea există bariere. Fix sentimentul acesta l-am avut când am citit „Oceanul de la capătul aleii”, „Cartea cimitirului” (citiți recenzia scrisă de mine pe semnebune) sau „Zei americani”. Mai ales aceasta din urmă mi-a dat peste cap toate „comutatoarele” și m-a atras într-o lume care nu credeam că mă va captiva în asemenea hal.

Zei americani” este un roman destul de stufos la prima vedere (600 și ceva de pagini, varianta în română), dar lectura este atât de interesantă și merge atât de repede, încât efectiv nu ai timp să te plictisești sau să-ți dai seama cum trec orele. Povestea este cu atât mai intrigantă cu cât personajul principal, Shadow, este învăluit în mister de pe la început până pe la sfârșit. Dacă originile celorlalte personaje cu care intră în contact sunt dezvăluite pe parcursul lecturii, Shadow rămâne un adevărat mister. Sinceră să fiu, chiar și când am terminat de citit cartea și i-am închis coperțile am rămas cu impresia distinctă că nu am apucat să-l cunosc pe Shadow în întregime. Dacă stau bine să mă gândesc, cam ăsta și este stilul specific al lui Gaiman: dă naștere personajelor, le ghidează pe o anumită cărare, dar apoi le dă frâu liber pentru a-și alege singure destinele. Nu este absolut deloc o chestie ușoară de realizat de către un scriitor, iar Gaiman este maestru la așa ceva. Cum să nu-i iubești cărțile, cum?! 😀

Dar să vă povestesc câte ceva și despre ce se întâmplă… La începutul cărții facem cunoștință cu Shadow, un bărbat la 30 și un pic de ani, care se află în închisoare pentru un furt care s-a lăsat cu bătaie (din partea lui). Aflăm că, pentru bună purtare, Shadow urmează să fie eliberat în curând, iar gândurile lui nu se îndreaptă decât spre frumoasa sa soție, Laura, care îl așteaptă acasă. Însă, fiindcă soarta e o c**vă (pardon my French) și fiindcă Gaiman se joacă cu mințile cititorilor săi on a regular basis, Shadow află că o să fie eliberat și mai devreme fiindcă Laura a murit într-un accident de mașină iar el trebuie să asiste la înmormântarea ei. După înmormântare și după ce află de trădarea Laurei, Shadow nu mai poate sta într-un loc și o apucă oriunde vede cu ochii, întâlnindu-se astfel într-un bar din mijlocul pustietății cu Wednesday, un domn bine îmbrăcat, însă cam dubios. Wednesday îl roagă, apoi îl forțează oarecum pe Shadow să-i devină bodyguard, iar astfel povestea ia avânt.

În curând, Shadow devine implicat și este martor la întâmplări care sfidează orice logică, și încet-încet își dă seama că Wednesday și celelalte personaje cu care acesta intră în contact nu sunt neapărat oameni, ci ceva mai mult. Mintea îi „țipă” cuvântul „zei”, însă Shadow încearcă pe cât posibil să-și păstreze cumpătul și rațiunea, chiar și când acest lucru nu mai pare posibil. Așadar, Shadow află că Wednesday și șleahta sa sunt zeii din vechime, pe care oamenii i-au venerat de-a lungul secolelor sau mileniilor, care sunt amenințați de noii zei ai erei moderne, apăruți în urma dezvoltării tehnologiei și a consumerismului. Fiindcă cei noi doresc detronarea și chiar dispariția completă a celor vechi, Wednesday se luptă să formeze o alianță a celor vechi, pentru înfruntarea decisivă care va urma. Iar misiunea lui Shadow este să-l protejeze pe Wednesday astfel încât acesta să nu pățească ceva până să-și atingă scopul.

Ar fi inutil să vă zic mai multe, ar știrbi complet farmecul poveștii țesute atât de frumos și de inteligent de Neil Gaiman. Ce trebuie să știți e că Shadow face cunoștință cu o puzderie de zei adunați din întreaga lume în America odată cu colonizarea Americii de diferite popoare, Wednesday nu este chiar ceea ce pare, iar Laura, fosta soție a lui Shadow, în mod surprinzător, joacă un rol mai mare în această poveste decât v-ați putea imagina vreodată. „Zei americani” este plină de surprize, de sentimente contradictorii, de elemente fantastice, și mai ales de… păi… zei. 😀 Dacă până acum nu v-a interesat mitologia altor popoare decât a grecilor sau romanilor, ei bine, de acum încolo o să „rupeți” Internetul în două căutând informații despre Anansi, Chernobog, Bast sau Ēostre. Garantat!

Și aici îmi închei recomandarea zilei de astăzi. Sper să acordați o șansă „Zeilor americani” ai lui Neil Gaiman, și nu lăsați numărul mare de pagini al cărții să vă intimideze. Va fi o călătorie captivantă și rapidă, cu siguranță!

P.S. Știați că… canalul de televiziune Starz a început producția serialului „American Gods”? O mare parte dintre roluri au fost deja „adjudecate”, iar actorii care le vor juca sunt…

Shadow – Ricky Whittle (poate îl știți din serialul „The 100”)

Resurrection