Recenzie „Războiul bătrânilor” de John Scalzi

Să-mi fie cu iertare dacă această recenzie va fi scurtă și la obiect, însă adevărul e că am citit cartea acum vreo 3 luni și nu-mi mai aduc aminte fiecare detaliu din ea. Însă ce îmi aduc aminte este faptul că mi-a plăcut la nebunie (în condițiile în care eu nu citesc SF de obicei) și că i-am cumpărat continuarea, „Brigăzile fantomă”, imediat ce a apărut la Nemira.

Nici nu știu ce să vă spun mai întâi despre „Războiul bătrânilor”… Descrierea cărții pare să arunce destulă lumină asupra evenimentelor care au loc, cel puțin la început, însă adevărul e că cele 300 de pagini conțin mult mai multe lucruri decât ce ați putea voi să vă închipuiți vreodată. Nu știu dacă a fost din cauză că nu prea citesc eu SF, dar romanul lui Scalzi m-a captivat de la început până la sfârșit și mi-a dezvoltat cu siguranță un apetit pentru cărțile SF. Pe lângă scenele de luptă, care au fost cinematografice, m-a surprins plăcut și evoluția personajului principal, care a reușit să se adapteze într-un mod cât mai realist la toate situațiile (dificile) în care a fost pus.

Romanul începe cu John Perry, un bărbat în vârstă de 75 de ani, care vizitează mormântul soției sale și își ia la revedere de la ea. În urmă cu vreo 10 ani, cei doi își depuseseră actele pentru înrolarea în FCA – Forțele Coloniale de Apărare, urmând ca la împlinirea vârstei de 75 de ani să fie luați de o navetă și duși în spațiu pentru a lupta împotriva altor specii care amenință coloniile omenești stabilite în diverse locuri. Totul bun și frumos până aici, numai că soția sa moare, iar John rămâne singur și fără niciun scop. Hotărât să își ducă planul la îndeplinire, acesta se prezintă la biroul de înrolări și astfel începe aventura vieții sale.

John Perry trăiește într-o vreme în care Pământul a rămas așa cum îl știm și noi, viața fiind la fel de simplă și de molcomă, însă avansarea tehnologiei a dus încet-încet la extinderea omenirii și în spațiu, prin stabilirea unor colonii. Deși Pământul este ținut oarecum departe de tehnologia avansată de care dispun oamenii „din spațiu”, singura șansă a oamenilor de rând de a lua contact cu aceasta este înrolarea în FCA. Perry știe că una dintre reguli este ca, odată ce a părăsit Pământul, să nu se mai întoarcă niciodată pe el. De asemenea, limita de timp obligatorie de activare în FCA este de doi ani, ceea ce ar putea părea puțin, însă Perry află că în spațiu nimic nu este așa cum și-ar fi închipuit el, de pe Pământ.

Nu vreau absolut deloc să vă „ofer” spoilere, așa că nu vă voi dezvălui cum reușesc mii de bătrâni trecuți de 75 de ani să lupte în condiții extrem de grele, împotriva unor specii extraterestre care de care mai diverse și mai feroce. Important este să știți că are loc o transformare, care mie personal mi s-a părut un pic à la Avatar, după care începe distracția. Scene de luptă foarte bine descrise și gândite, interacțiuni între oameni (?) și ființe din alte sisteme solare, camaraderii între Perry și colegii săi de „suferință”, o dragoste care se înfiripă subtil, aproape neobservat, și multe alte lucruri frumoase, care vă vor ține cu privirea lipită de paginile acestei cărți. În plus, John Scalzi are un stil de scriere foarte ușor de urmărit, indiferent de complexitatea lucrurilor pe care le povestește, și sunt sigură că îl veți aprecia pe parcursul acestui roman.

Concluzia: „Războiul bătrânilor” este o carte foarte bună, captivantă, scrisă foarte bine și, mai ales, gândită foarte bine. John Scalzi scrie SF fără a se abate de la normele genului, deși cărțile sale sunt pe înțelesul tuturor cititorilor. Speranța mea personală este ca Editura Nemira să continue să traducă această serie, fiindcă este foarte, foarte bună, precum și alte cărți de-ale lui Scalzi, cele mai interesante părându-mi-se „Fuzzy Nation” și „Lock In”.

***

Seria completă:

Lista o puteți vedea aici.

4 gânduri despre “Recenzie „Războiul bătrânilor” de John Scalzi

1. ღ CaliphsoB&B ღ

A fost foarte captivanta cartea, atat primul cat si al doilea volum. Limbajul amuzant, scenele SF si interactionarea personajelor, ne pregatesc pentru un univers nu prea prietenos, unde oricine si orice poate sa „ne” ucida. Foarte buna recenzia, incerc sa fac si eu recenzii la carti dar imi e cam greu fara sa nu dau prea multe spoilere. Puteti sa aruncati o privire la recenzia primelor doua volume pe blogul meu http://caliphsobeautyblog.com/ro/razboiul-batranilor-vol-1-vol-2-review-2/

1. Mersi frumos pentru comentariu și pentru vizită! 😉 O să arunc un ochi și pe blogul tău cu siguranță. Volumul 2 nu l-am citit încă, dar urmează, deja îl am în bibliotecă. Probabil mai pe la toamnă. 😀

1. Mă bucur că ți-a plăcut modesta mea recenzie. 😀 Aș fi scris eu mai multe, but… spoilers! În curând vreau să citesc și „Brigăzile fantomă”, sunt chiar curioasă să văd în ce direcție o ia povestea. 😉