Recenzie „Chimie perfectă” (Chimie perfectă #1) de Simone Elkeles

La trei ani de la apariția sa în limba română, iată că în sfârșit am văzut și eu care-i treaba cu bestseller-ul „Chimie perfectă” al lui Simone Elkeles! Ținând cont că unul dintre moto-urile mele în viață este „mai bine mai târziu decât niciodată”, vă prezint mai jos impresiile mele despre prima carte din seria cu același nume, apărută la noi în România în 2012 în traducerea lui Carmen Ion.

chimie-perfecta-vol-1_1_fullsize

Nu mai e nicio surpriză că sunt înnebunită după cărțile romantice pentru adolescenți/tineri (genurile Young Adult și New Adult), însă nu am nicio explicație pentru faptul că am așteptat atât de mult ca să citesc „Chimie perfectă”. Am crezut că poate nu mă va atrăgea, că poate nu este my cup of tea, dar oh, cât de amarnic m-am înșelat! 😀 Primul volum din trilogie m-a surprins cât se poate de plăcut și m-a făcut să înțeleg exact de ce Simone Elkeles a fost laureata premiului RITA (oferit de Romance Writers of America) pentru literatură de dragoste pentru adolescenți în anul 2010 (Best Young Adult Romance). Până să intru în adevărata recenzie, vă garantez că punctele forte ale acestei cărți nu includ numai povestea de dragoste, ci mult mai mult de atât: perspectiva narativă duală ne permite o introspecție cât mai adâncă în viețile celor două personaje principale, descrierea amănunțită și perfect realistă a societății în care trăiesc cele două personaje ne determină să le înțelegem și să empatizăm cu acestea, iar stilul de scriere al lui Elkeles ne atrage în poveste pe nesimțite.

3db65a6625afaac0bab569ee9a447eadSpuneam că romanul este scris la persoana I din două perspective narative, cea a lui Alex și cea a lui Brittany. Fiindcă am tot citit până acum cărți construite în acest fel, am crezut că poate m-am săturat de tehnica asta și că poate o să ajung să urăsc cartea tocmai din acest motiv. Again, I was wrong! „Chimie perfectă” este o carte deloc superficială, iar faptul că putem vedea direct în sufletele celor două personaje pe măsură ce acestea se confruntă cu problemele sociale și amoroase în care le aruncă soarta m-a făcut să apreciez talentul de scriitoare al lui Elkeles la un nou nivel. Da, avem o poveste de dragoste chipurile răsuflată, între un „băiat rău” și o „fată bună”, dar fix așa cum în realitate aparențele înșală de cele mai multe ori, așa și în „Chimie perfectă” Alex nu este tocmai ceea ce pare, la fel cum nici Brittany nu e. În plus, Alex și Brit nu au fost singurele personaje de care m-am atașat… Mi-a plăcut mult de tot de felul în care a fost gândit Paco, mi-a plăcut la fel de mult și de Isabel, și recunosc că aș fi vrut ca următoarea carte din serie să fie despre Isabel și nu despre fratele mai mic al lui Alex. Dar nu le putem avea pe toate. :/

Chimie perfectă” este un fel de „Romeo și Julieta” plasată în zilele noastre. Alex Fuentes este membrul de bază al unei bande locale de mexicani, Latino Blood, în orașul Fairfield. Ca mai toți mexicanii din zonă, Alex stă în partea de sud a orașului, într-un cartier sărac și plin de droguri și arme. Brittany, pe de cealaltă parte, locuiește în partea de nord a orașului, în cartierul select al „albilor” bogați. Vizual vorbind, cei doi se află în plin contrast: Alex este brunet cu ochii negri, Brittany este blondă cu ochii albaștri. Însă diferențele dintre ei se opresc aici, aș putea spune. După ce la ora de chimie cei doi sunt așezați unul lângă celălalt, în ordine alfabetică, Alex și Brit ajung să se cunoască mai bine și descoperă că între ei există și o altfel de „chimie”, una mult mai puternică și mai periculoasă, dacă s-ar afla despre ea. La mijloc aflându-se și un pariu făcut între Alex și Lucky, unul dintre amicii săi din bandă, referitor la Brittany, lumile celor doi protagoniști ajung să se intersecteze din ce în ce mai des, până când fuzionează într-una singură. Ca în orice roman pentru adolescenți, avem parte de destul de multă dramă, semne de întrebare, dureri din dragoste, confuzie, fluturași în stomac, etc. În schimb, ceea ce m-a impresionat pe mine cel mai mult, vă invit să aflați citind în continuare.

Brittany nu e nici pe departe „regina frumuseții” a liceului Fairfield. Ascunzându-se în spatele imaginii perfecte pe care și-a creat-o în timp, Brittany este nesigură pe ea, este temătoare, și mai ales poartă în suflet o durere care nu va trece niciodată: sora ei mai mare, Shelley, are paralizie cerebrală. Luptându-se cu dorința părinților ei de a o interna pe Shelley departe de casă, de parcă nu ar fi copilul lor, și chinuindu-se să-și mențină imaginea intactă la școală, Brit descoperă în Alex cel mai improbabil confident. Însă se dovedește că Alex o înțelege perfect, fiindcă nici viața lui nu este formată din roze.

tumblr_mah4tkysXz1qmt98lo1_500Practic forțat de mic să intre în banda Latino Blood, ca „moștenire” de la tatăl său care fusese împușcat în cap în fața lui pe când el avea doar 6 ani, Alex nu este bad boy-ul de care toată lumea se ferește și despre care toată lumea șușotește pe la colțuri. Alex știe că singura modalitate de a-și proteja familia în cartierul în care locuiește este să intre în Latino Blood și să jure credință până la moarte membrilor acesteia. În sufletul său, însă, se dă o luptă imensă: secretul pe care Alex nu vrea să-l destăinuie nimănui este că el visează să meargă la facultate și să ducă o viață liniștită, cât mai departe de lumea mexicană underground din Fairfield. Atunci când Brittany începe să-și verse sufletul în fața lui, Alex își dă seama că, fără să vrea, și el simte o nevoie intensă de a-și descărca sufletul în fața ei. Dacă sunteți curioși ce soartă va avea povestea lor de dragoste, dacă se va sfârși ca-n „Romeo și Julieta” sau nu, vă invit să citiți cartea.

Consider că v-am povestit cam tot ce aveam de povestit despre romanul acesta. Deși pe Goodreads i-am dat doar 3 stele, mi s-a părut o carte foarte bună, scrisă într-un stil ușor de parcurs, dar care totuși îți ajunge la inimă. Singura problemă pe care am avut-o cu ea a ținut, culmea, de povestea de dragoste dintre cei doi. Deși titlul e „Chimie perfectă”, am simțit că mereu lipsea ceva atunci când Alex și Brit se aflau împreună. Au părut mai mult prieteni decât iubiți. Nu știu, call me crazy, dar pot spune cu încredere că am citit cărți pentru tineri în care chimia era mult, mult mai efervescentă decât aici. Dar dacă aspectul acesta nu vă deranjează prea tare, atunci vă recomand „Chimie perfectă” din toată inima, căci merită! Cum eu am împrumutat-o de la biblio, mi-am propus ca luna viitoare să mă duc și să iau dintr-un singur foc și următoarele două cărți din trilogie, care se vor concentra pe frații mai mici ai lui Alex: Carlos și Luis.

Voi ați citit „Chimie perfectă”? V-a plăcut? V-ar interesa să-i dați o șansă? Aveți recomandări similare pentru mine? Aștept orice păreri în comentarii!

***

Cumpără cartea: