Recenzie ”Iubire” de Toni Morrison

A doua mea întâlnire cu proza sclipitoare a lui , laureata Premiului Nobel pentru Literatură în 1993, a avut loc de curând, odată cu lecturarea romanului său din 2003, „Iubire”, și pot spune cu mâna pe inimă că și de această dată, la fel cum am pățit cu „Preaiubita”, singurul lucru pe care am putut să-l fac cu sinceritate a fost să-mi scot metaforic pălăria în fața puterii tăcute și subtile pe care o emană acest roman.

bookpic-5-iubire-12985-325x500Construit din fragmente ale vieților trecute și prezente care au gravitat în jurul familiei și, mai ales, în jurul Complexului și Hotelului , romanul „” mi-a lăsat impresia unei pânze pictate cu cea mai mare atenție pentru detaliu, al cărei impact asupra privitorului este cât se poate de inteligibil. Uitasem, într-adevăr, că exact în acest aspect constă marele talent literar al lui Morrison: îmbinarea rafinată a unei scriituri accesibile și extrem de atrăgătoare, cu teme viscerale, șocante, actuale indiferent de epocă, al cărei rezultat este, fără îndoială, fascinația resimțită de cititor și numeroasele premii acordate de-a lungul timpului acestei scriitoare americane de culoare. În „”, Morrison face dovada maturității sale literare prin îmbinarea cu succes a mai multor perspective narative, atât din prezent, cât și din trecut, prin trecerea fluidă de la vocea interioară a unui personaj la cea a altui personaj, prin alternanța ușor de urmărit, însă executată la perfecție, între trecut și prezent, Amintirea devenind, în cele din urmă, subiectul, obiectul, tema și concluzia principală a cărții.

„Dar lumea întreagă este așa o mascaradă, poate că de-aia încearcă oamenii s-o tragă-n piept și să etaleze pe coverta ei tot ce simt, numai și numai ca să demonstreze că pot și ei să contribuie cu câte ceva – cu lucruri mândre și înfricoșătoare, cum ar fi lupte pe viață și pe moarte, adulteruri, incendieri de așternuturi. Sigur că nu le reușește. Lumea îi ia prin surprindere de fiecare dată.” (pag. 88)

Citiți continuarea recenziei pe SEMNE BUNE!

Voi cu ce vă mai delectați mințile în prezent? 😀 Știați că astăzi ELEFANT are iar 50% reducere la toate cărțile și e-book-urile din ofertă?

2400_viiviiiiii-bks-iviii-ivi-voucher-vi-iiviivxiiiviiiii