Recenzie „Probabilitatea statistică de a te îndrăgosti la prima vedere” de Jennifer E. Smith

În sfârșit am reușit să mai citesc o carte de la editura EPICA. Yay me! 😀 Împrumutată de la bibliotecă, „Probabilitatea statistică de a te îndrăgosti la prima vedere” de Jennifer E. Smith s-a ridicat la înălțimea așteptărilor mele, ba chiar m-a surprins foarte plăcut pe alocuri și m-a făcut să vreau să citesc și alte cărți ale acestei autoare.

Cop-Probabilitatea-statistica

Pentru informația voastră, „Probabilitatea statistică…” este al doilea roman de Smith pe care l-am citit, primul fiind „Uite, așa arată fericirea”, apărut tot la editura EPICA. Pot spune că ambele mi-au plăcut extrem de mult, însă parcă am putut rezona mai bine cu povestea și personajele din „Probabilitatea statistică…”, probabil fiindcă și vârstele lor sunt ceva mai mari. Din câte îmi amintesc eu, „Uite, așa arată fericirea” prezintă o poveste de dragoste ușurică (deși foarte drăguță) menită să-ți încălzească suflețelul și să te facă să visezi frumos, pe când romanul de față este ceva mai serios, întrucât abordează un subiect mai delicat: recăsătorirea părinților și decesul părinților. Aș putea spune că aceste cărți sunt la niveluri diferite, însă nu din perspectiva calității scrierii, ci a subiectului prezentat. Dar să vă explic mai detaliat…

uite-asa-arata-fericirea_1_fullsizeHadley, personajul principal al cărții, are în prezent 17 ani și suferă de crize de claustrofobie. La aproape doi ani de când părinții ei s-au despărțit, totul pare să fi intrat pe un făgaș cât de cât normal, mai puțin sentimentele lui Hadley, care sunt împrăștiate care încotro. Tatăl său a cunoscut pe altcineva și urmează să se recăsătorească cu femeia respectivă, mama sa l-a cunoscut pe noul dentist al lui Hadley și este curtată de acesta, numai viața lui Hadley pare să nu se îndrepte într-o direcție mulțumitoare. Supărată încă pe faptul că tatăl său le-a părăsit pe ea și pe mama ei pentru a fi cu o altă femeie, fata nici nu vrea să audă să participe la nunta englezească a acestuia. La insistențele mamei ei, însă, Hadley cedează și cade de acord să suporte tortura unui drum transatlantic (și implicit tortura unor crize de claustrofobie) pentru a fi prezentă în momentul în care tatăl ei va spune „da” unei alte femei decât mama sa.

În ziua plecării, însă, Hadley își pierde avionul la mustață, iar de aici începe cu adevărat povestea cărții. În aeroport, fata îl cunoaște pe Oliver, care se oferă s-o ajute cu bagajul, și astfel cei doi află că au locuri alăturate în avionul spre Londra. Încet-încet, în cele șapte ore de zbor, cei doi ajung să se cunoască foarte bine, deși Oliver păstrează un aer de mister cu privire la familia sa și la motivul întoarcerii în Anglia. Nici nu mai e nevoie să spun că între cei doi se înfiripă niscaiva sentimente firave de afecțiune, care îi iau prin surprindere pe amândoi. Ajunși în Londra, totuși, fiecare o ia pe drumul său, iar ce secrete ascunde Oliver și dacă Hadley va face față cu brio nunții tatălui său, vă las pe voi să descoperiți! 😉

JenniferSmithAuthorPhoto
Jennifer E. Smith

Acum câteva cuvinte și despre personaje… Oliver și Hadley mi s-au părut, în mod surprinzător, doi adolescenți normali pentru vârstele lor (18 și respectiv 17 ani), cu reacții cât se poate de normale pentru această vârstă. Vă spun sincer, cartea m-a uimit enorm prin faptul că toată lumea a fost cu picioarele pe pământ, a fost „reală”. Deși este o carte dulceagă pe alocuri, este o dulceață care poate fi întâlnită și în realitatea noastră de toate zilele, nu este trasă de păr sau exagerată. Mai mult, felul în care Hadley reacționează la vestea recăsătoririi tatălui ei sau chiar la momentul nunții arată că ea nu este decât o fată normală de 17 ani care nu vrea să pară ceva ce nu este. Jennifer E. Smith nu-i forțează deloc mâna și o lasă să se desfășoare de la sine, fără a-i impune o anumită conduită (așa cum am întâlnit în alte cărți YA, în care personajele erau clar forțate de autori să acționeze într-un anumit fel). Pe de altă parte, Oliver m-a impresionat prin complexitatea personalității sale care transpare din doar câteva secvențe plasate cu istețime de Smith în carte: schimbările de expresie, reacția absolut normală pe care o are când o vede pe Hadley în Londra, scena de la sfârșit în care nu pare un prinț pe cal alb, ci doar un tânăr de 18 ani dărâmat oarecum de povara vieții și de enormitatea evenimentului la care tocmai luase parte (veți vedea voi ce și cum)… Voi spune doar atât: Jennifer E. Smith scrie niște cărți YA absolut fantastice tocmai prin prisma faptului că sunt „reale”, cu picioarele pe pământ, neînfrumusețate prin mijloace care de care mai fanteziste.

În concluzie, dacă nu v-ați dat seama până acum, vă recomand din tot sufletul cărțile lui Jennifer E. Smith, și mai ales „Probabilitatea statistică de a te îndrăgosti la prima vedere”! Este o carte ușoară, mai ales de vară (fiindcă totul se petrece prin luna iulie, deci…), pe care nu veți regreta dacă o veți citi. Este o carte de bun simț, care nu exagerează nimic, ci dimpotrivă prezintă și aspectele mai puțin plăcute ale vieții prin care foarte mulți adolescenți trebuie să treacă. Eu, una, mă bucur că am reușit să mai bifez încă o carte a editurii EPICA și chiar sper că și mai multe cărți de-ale lui Smith vor apărea la această editură. Mi se par perfecte pentru tineri, și nu numai!

Găsiți cartea aici:

Voi ce mai citiți fain în perioada asta?

iStock_000019261889Small_900_400_90_s_c1