Recenzie „alive” de Petronela Rotar

coperta1-alive-petronela-rotarAm citit „alive” de Petronela Rotar acum ceva timp, cred că au trecut vreo 2 sau 3 săptămâni, însă şi acum am clar întipărite în minte anumite povestiri din acest volum, semn că scriitura Petronelei m-a impresionat aşa cum arareori reuşeşte o carte s-o facă.

alive” este un volum de povestiri inspirate din viaţa autoarei, începând cu cele mai vechi amintiri din copilărie, şi ajungând chiar până la întâmplările din prezent (sau momentul când a fost publicată cartea). Ne sunt descrise experienţele Petronelei cu vecinii din sat, de când era copilă şi trăia primii fiori ai îndrăgostelii, viaţa acesteia după pierderea omului iubit şi tatăl primului ei copil, experienţele acesteia din pragul morţii (3 la număr), precum şi viaţa ei în general, cu bune şi cu rele. Întrucât autoarea pare să fi trăit într-o viaţă cât alţii în şapte, nici nu e de mirare că există în „alive” o anumită tensiune care te ţine în priză şi te face să-ţi doreşti să afli mai multe. Deşi noi, ca cititori, ştim că anumite fapte prezentate aici (dacă nu chiar toate) au la bază adevărul, nu putem citi cartea decât ca o operă de ficţiune. Ştiu că e doar părerea mea, însă eu am citit „alive” cu sufletul la gură, cu inima cât un purice, exact aşa cum fac la fiecare operă de ficţiune. Dacă m-aş fi gândit tot timpul că citesc „realitatea”, nu ştiu dacă aş mai fi avut curajul să continui lectura… Just saying.

Mai mult decât ceea ce povesteşte Petronela în acest volum, m-a încântat stilul acesteia absolut mirific de a scrie! De foarte mult timp nu am mai citit texte atât de bine scrise, care să dezvăluie în câteva cuvinte o lume interioară atât de complexă şi atât de bogată! M-am minunat cu fiecare pagină dată cât de vie şi de intimă este vocea autoarei, şi cât de mult din sufletul acesteia transpare din fiecare cuvinţel aşternut pe foaie. Scriitura Petronelei Rotar este un deliciu de care cu greu m-am putut desprinde. Din păcate (pentru mine), am cumpărat „alive” în format electronic de pe ELEFANT într-o zi cu promoţie (şi soare 😀 ), dar se pare că alegerea mea a fost neinspirată fiindcă acum doresc să revin asupra anumitor fragmente, care pur şi simplu m-au făcut K.O., şi nu pot s-o fac decât cu mare greutate. Dacă aş fi avut cartea în format fizic, mi-ar fi fost mult mai uşor. Probabil aş fi citit din ea câte puţin în fiecare seară, înainte de a mă culca. ATÂT de bună este!

Nu vreau să vă mai plictisesc cu vorbe inutile, aşa că vă îndemn din tot sufleţelul meu să puneţi mâna pe „alive”, şi-o să vedeţi că nu veţi regreta deloc! Petronela are un stil atât de elegant, atât de fluid şi atât de inteligibil, încât sunt sigură că după ce veţi termina volumul, veţi dori să reveniţi obsesiv, la fel ca mine, asupra anumitor pasaje şi să le recitiţi până când le veţi descoperi noi valenţe. Nici nu e de mirare că „alive” a luat premiul cititorilor în cadrul sondajului „Cea mai bună carte românească din 2014” organizat de Bookaholic! Petronela Rotar ştie cum să-şi exprime durerea, suferinţa, bucuria, liniştea, speranţa, astfel încât să atingă inimile tuturor cititorilor săi. Iar acest lucru se vede! Mai rar astfel de scriitori…

***

Mai poţi găsi cartea şi aici:

LIBRIS (transport gratuit la orice comandă)