Recenzie „Tuturor băieţilor pe care i-am iubit” de Jenny Han

În ultimele două zile mi-am ocupat (aproape) tot timpul liber cu una dintre noile apariţii ale Editurii TREI, şi anume „Tuturor băieţilor pe care i-am iubit” de Jenny Han, şi pot spune că mă simt complet satisfăcută de modul în care s-a desfăşurat povestea din această carte pentru adolescenţi! După primele 100 de pagini, tindeam către un rating de 2 stele, însă după ce am terminat-o, pot spune cu mâna pe inimă că e de cel puţin 4! 😀

2729_1e127d3eTuturor băieţilor…” nu are pretenţii de capodoperă (cum a avut „Mincinoşii”, pe care eu n-am digerat-o foarte bine), în schimb este o carte uşurică, de vacanţă, pe care o poţi citi oriunde, oricând şi oricum. Deşi începutul este mai greoi, iar povestea pare să nu aibă nimic ieşit din comun, iată că a doua jumătate a cărţii mi-a schimbat complet perspectiva şi m-a făcut să văd cu alţi ochi scriitura lui Jenny Han. Pe scurt, Han înfăşoară nişte teme foarte importante pentru adolescenţi în valuri şi valuri de drăgălăşenie şi romantism şi isteţime. Avem de-a face cu tema familiei, tema dragostei (duh!), tema prieteniei, dar şi tema maturizării. Pe scurt, acest roman adună toate aceste subiecte şi le prezintă adolescenţilor (şi nu numai, desigur 😀 ) într-o formă uşor digerabilă, uşor de îndrăgit. Predominant este dialogul, şi tocmai de aceea aproape 400 de pagini trec prin faţa ochilor cititorului ca prin vis, iar părţile narate de Lara Jean sunt destul de scurte şi la obiect. Ceea ce mi-a plăcut mult mai mult decât o vorbărie inutilă, fără sens, pe care am mai întâlnit-o, de exemplu, în alte romane Young Adult.

Dar despre ce e vorba? Ei bine, Lara Jean Song este o fată de 16 ani a cărei soră mai mare, Margot, tocmai a terminat liceul şi urmează să plece la facultate tocmai în Scoţia, la 6.000 de km depărtare de casă. Întrucât cele trei fete Song (Margot, Lara Jean şi Katherine, sau Kitty pentru cunoscuţi) au rămas fără mamă în urmă cu 6 ani, Margot a jucat în toţi aceşti ani rolul de mamă pentru cele două surori mai mici. Fără ea în casă, este clar că Lara Jean, Kitty şi tatăl acestora vor fi destul de neajutorați la început. Nici nu e de mirare că Lara Jean are un nod în gât când se gândeşte la plecarea lui Margot… Totuşi, momentul „fatidic” soseşte, iar familia Song Covey rămâne fără Margot. Viaţa Larei Jean e pe cale să ia o turnură cu adevărat spectaculoasă!

În urma curăţeniei de primăvară, fata descoperă că toate cele 5 scrisori de dragoste pe care ea le-a scris în trecut tuturor băieţilor de care i-a plăcut vreodată (ca un fel de rămas-bun…) sunt trimise destinatarilor, deşi trebuiau să fie personale, iar Lara Jean se trezeşte într-o situaţie stânjenitoare. Deoarece unul dintre băieţi este chiar recentul ex (Josh) al surorii sale Margot, Lara Jean este disperată şi acţionează într-un mod disperat: recurge la Peter Kavinsky, tot una dintre pasiunile ei din trecut, pentru a-i arăta lui Josh că nu-i mai place de el şi că totul e în continuare în regulă între ei. Iar de aici, povestea devine cu adevărat interesantă, însă vă las pe voi s-o descoperiţi în întregime! 😀 Pregătiţi-vă, numai, pentru nişte întorsături de situaţie foarte drăgălaşe şi destul de neaşteptate.

Ce mi-a plăcut enorm la acest roman a fost faptul că povestea de dragoste nu este cea clasică, la care probabil că ne-am aştepta de la început. Nu. Jenny Han ştie cum să menţină vie atenţia cititorului! Personajele au fost iarăşi foarte bine creionate, au părut reale, „rotunde”, iar orice mici defecte ar fi avut, le-au făcut să pară şi mai umane. Lara Jean pare o răsfăţată şi o imatură imediat după plecarea surorii ei, însă se adaptează destul de repede la noua situaţie şi o vedem efectiv cum se maturizează. Inclusiv în ceea ce priveşte partea amoroasă a vieţii. Iar mie îmi place la nebunie când personajele „cresc”, nu bat pasul pe loc. Josh este tipul tocilarului, e adevărat, însă şi el are o personalitate multifaţetată, care iese la suprafaţă şi surprinde cititorul în anumite momente-cheie ale cărţii. Şi fiindcă îmi place să las ce-i bun la urmă, Peter Kavinsky a fost de departe personajul meu preferat! Nu am putut să nu fac o comparaţie între el şi Wesley din The DUFF, iar Peter a câștigat întrecerea detaşat! Peter a fost ani la rândul cu o singură fată, Genevieve, iar despărţirea (aparent definitivă) de aceasta îl marchează şi îl face să-i propună ceva nebunesc Larei Jean: să se prefacă că sunt împreună pentru a o face geloasă pe Gen. Iar astfel începe ceva foarte drăguţ şi cu multe semne de întrebare între cei doi. De departe mi-a plăcut mai mult dinamica Lara Jean – Peter, decât cea Bianca – Wesley.

Dacă recomand cartea? Absolut! Ca votca cu acelaşi nume! 😀 A fost o lectură uşoară, dar foarte, foarte plăcută, a tratat subiectul familiei şi al prieteniei cu un amestec perfect de seriozitate şi umor, iar povestea de dragoste dintre Lara Jean şi X (NU zic! 😛 ) m-a luat prin surprindere destul de tare! Îmi place când descopăr lucruri noi la un gen de cărţi de la care nu credeam că mai am ceva nou de descoperit. Iar „Tuturor băieţilor pe care i-am iubit” oferă destul surprize şi destule momente frumoase, care-ţi încălzesc sufletul. Citiţi-o, asta dacă nu aţi făcut-o deja, şi poate reveniţi pe aici cu o părere (?). Toodles!

P.S. Cartea face parte dintr-o duologie, iar partea a doua va fi lansată oficial pe 26 mai (o puteţi precomanda pe BOOK DEPOSITORY, cu transport gratuit). Sperăm să apară şi la noi cât de repede posibil! Fingers crossed! 😉