Recenzie „Regatul umbrelor” (#1 Grisha) de Leigh Bardugo

2594_0cbcf97cMă simt ruşinată că am lăsat să treacă atât de mult timp până să scriu câte ceva despre „Regatul umbrelor”, de vreme ce a fost o carte absolut superbă, însă mă repet: mai bine mai târziu, decât niciodată! Apărută iniţial în limba engleză în 2012 şi în limba română în 2013 la Editura Trei, în colecţia Young Fiction Connection, prima carte din trilogia Grisha de Leigh Bardugo, „Regatul umbrelor”, mi-a spulberat toate îndoielile pe care le-aş fi putut nutri referitor la calitatea sa. Citisem destule recenzii pozitive încât să ştiu că este o carte bună, dar cum eu nu prea citesc fantasy, cu atât mai puţin fantasy pentru tineri, credeam că primul roman din serie mi se va părea oarecum diferit faţă de lecturile mele obişnuite, dar nici pe departe atât de captivant pe cât s-a dovedit a fi! Mi-am satisfăcut o curiozitate, dar în acelaşi timp am descoperit o lume fantastică, plină de magie (nu neapărat în accepţiunea clasică) şi de aventuri, în care m-aş putea pierde oricând.

Cred că primul aspect care mi-a atras atenţia şi m-a fascinat a fost universul destul de complex creat de autoare, care păstrează elemente din lumea noastră reală, dar le amestecă şi le priveşte din unghiuri noi. Nu am putut să nu apreciez imaginaţia debordantă a lui Leigh Bardugo, mai ales în ceea ce priveşte elementele ruseşti pe care le-a împrumutat pentru a oferi creaţiei sale o notă originală, pentru a-i insufla unicitate. Pe lângă uniformele viu colorate ale soldaţilor Grisha, pe care mi le-am închipuit cu maximă desfătare vizuală, m-au încântat descrierile aşezărilor din Ravka, şi aici mă refer în special la Micul Palat şi la Palatul regelui. Deşi este în traducere, mi se pare că acest roman păstrează foarte bine amprenta personală a scriitoarei, care este o combinaţie de cumpătare în emoţii şi voluptate în descrieri. La fel de bine nu mă pot plânge nici de scenele de acţiune ale cărţii, care au decurs absolut superb, fără un moment irosit şi fără reacţii lacrimogene inutile. Ce mai, „Regatul umbrelor” m-a sedus de la primele pagini şi n-a făcut decât să-mi stârnească setea pentru următoarele volume! Este scris cu forţă, vivacitate, imaginaţie şi, mai presus de toate, cu talent! Nu e lucru uşor să prinzi în „capcană” un cititor care nu este îndeosebi familiarizat cu stilul fantasy, aşa cum sunt eu. 😀 Iar pentru asta am să-i mulţumesc autoarei Leigh Bardugo!

31b65f8a665f2c8f35c045a9fd04854b
Întunecatul (Darkling)

Refuz să vă prezint chiar şi cel mai scurt rezumat căci cartea sigur vă va prinde în mrejele sale de la primele pagini, plus că aveţi şi descrierea oficială de aici care vă poate oferi o idee despre povestea din seria Grisha, însă îmi voi călca pe inimă şi vă voi povesti puţin despre triunghiul amoros dintre Alina, protagonista cărţii, Mal, cel mai bun prieten al ei din copilărie, şi Întunecatul, conducătorul tuturor soldaţilor Grisha, cel a cărui putere de seducţie nu trece neobservată de Alina. Nu voi oferi spoilere, dar vă spun că-mi place la nebunie cum s-a jucat Leigh Bardugo cu relaţia dintre cei trei, cum i-a învârtit şi răsucit şi, mai ales, la ce concluzie s-a ajuns în cele din urmă. Adică cine cu cine, fiindcă bicicleta are două roţi, nu trei. XD Aici am putut să observ, şi nu mică mi-a fost mirarea, că această autoare nu pare să urmeze „trendul” din prezent (din ce am putut să observ citind recenzii ale unor romane fantasy pe Goodreads), ci dimpotrivă, are o doză binevenită de înţelepciune în conturarea personajelor şi a relaţiilor dintre acestea. De aceea vă spun cu mâna pe inimă: poate că „Regatul umbrelor” este, la bază, o carte adresată adolescenţilor, însă nici adulţii nu vor regreta dacă vor pune mâna pe ea. Nu a fost un singur moment pe tot parcursul lecturării celor aproape 350 de pagini în care să-mi zic „ah, ce copilării!”. Nici măcar o singură dată! Ştiţi ce înseamnă asta? Că e o carte al naibii de bună! Abia aştept să pun mâna pe „Regatul furtunilor”, cartea a doua din trilogie!

Citate preferate:

„ – Neajunsul dorinţei, a şoptit el, plimbându-şi buzele pe maxilarul meu, până în dreptul gurii, e că ne face slabi.”

„ – Mie mi-a fost dor de tine în fiecare oră. Şi ştii care a fost partea cea mai rea? Că m-a luat complet prin surprindere. Mă trezeam că încercam să dau de tine, dar nu pentru vreun motiv anume, ci pur şi simplu din obişnuinţă, pentru că văzusem ceva şi voiam să-ţi povestesc sau pentru că voiam să-ţi aud vocea. Dar apoi îmi dădeam seama că nu mai erai în preajma mea, şi de fiecare dată – dar de fiecare dată – simţeam că mi se taie respiraţia. Mi-am riscat viaţa pentru tine. Am traversat jumătate din Ravka pentru tine, şi aş face la fel încă o dată şi încă o dată, numai ca să fiu cu tine, numai ca să sufăr de foame cu tine, să îndur frigul cu tine şi să te aud plângându-te de caşcaval în fiecare zi. Deci nu-mi spune că locul nostru nu e unul lângă altul, a zis el pe un ton apăsat.”

„În clipa când ni s-au atins buzele, am avut certitudinea intensă că l-aş fi aşteptat mereu.”

tumblr_milmb2whZP1qfv89lo1_500

Cartea în română: