Recenzie – „Exorcizat” de Radu Găvan

Coperta_Exorcizat_Radu-GavanÎnainte de a intra în pâine, cum se zice, ţin să mulţumesc autorului Radu Găvan pentru generozitatea de care a dat dovadă în a-mi trimite un exemplar al romanului său de debut „Exorcizat” pentru a-i scrie o recenzie. Vă arătam aici, dragi cititori, care sunt cărţile pe care abia aştept să le citesc, iar „Exorcizat” se număra printre ele, datorită mai multor factori: titlul, descrierea, colecţia (ştiu că în Cărţile Arven apar romanele mai „altfel”, cu o tuşă de fantasy, horror, paranormal sau SF), chiar şi coperta, atât de simplă cum e ea. Recunosc că nu am întâlnit între paginile ei ceea ce mă aşteptam eu să găsesc, însă romanul m-a captivat, m-a făcut să-mi pun o mie şi una de întrebări despre lumea asta în care trăim şi, cel mai important lucru, m-a făcut să-mi doresc să mai citesc şi alte texte de-ale autorului. Vedeţi mai jos de ce.

Am citit „Exorcizat” în doze relativ mici, pe parcursul mai multor zile, din cauza intensităţii faptelor şi a dialogurilor dintre paginile sale. Deşi nu sunt mare fană a scenelor care descriu violenţă sau acte sexuale dubioase, recunosc că dădeam paginile cu viteza unui MIG fiindcă abia aşteptam să aflu ce se va mai întâmpla în continuare. Cartea este destul de cinematografică (dacă are măcar sens ce zic…), căci ai tot timpul impresia că te uiţi la un film. Descrierile, acolo unde au loc, sunt scrise foarte bine, foarte viu, iar cititorul este absorbit, poate chiar fără voia sa, în acea spirală descendentă în care este prins şi personajul principal. Un mic avertisment: acest roman nu este pentru cei slabi de înger, însă dacă aveţi forţa necesară să-l duceţi până la capăt, va merita din plin. Asta vă pot garanta! Dar să vedem despre ce este vorba în el…

În mijlocul scenei, cu toate reflectoarele bătându-i în ochi, avem un tânăr de douăzeci şi ceva de ani, proaspăt angajat la o firmă de imobiliare, care ar fi trebuit să termine facultatea, dar fiindcă aceasta nu-i plăcea de nicio culoare, s-a lăsat păgubaş. În relaţii nu tocmai bune cu părinţii săi, acesta se mută singur într-o garsonieră ca vai de mama ei, unde începe să fie bântuit de anumite gânduri (şi voci). Pe parcurs aflăm că tânărului îi place să citească mult (deci, inteligenţă), nu se descurcă atunci când trebuie să vorbească cu femeile (deci, timiditate) şi că are o înclinaţie înnăscută şi morbidă spre violenţă (deseori cu conotaţie sexuală – deci, reţeta unui personaj principal mai mult decât interesant). Dacă atenţia nu vă este complet captivată până acum, fiţi fără grijă, căci urmează momente şi mai incendiare. Aventuri – violente sau sexuale – cu colegi de muncă, cu necunoscuţi (da, aţi citit bine, am inclus ambele sexe), dar mai ales cu un coleg anume, pe numele său Victor, care pare să aibă o influenţă enormă asupra personajului principal, mai ales în ceea ce priveşte scoaterea de la naftalină a laturii sale „sălbatice”. Dacă e vorba de o influenţă paranormală sau nu, vă las pe voi să descoperiţi ce înseamnă acel „exorcizat” din titlu. Oricum ar fi, veţi fi uimiţi.

Deşi acest roman m-a prins ca într-o menghină şi n-a vrut să-mi mai dea drumul până la ultima pagină, trebuie să recunosc că am avut şi două nemulţumiri majore în privinţa sa. Mi-a plăcut cum a fost descrisă afundarea personajului principal într-o lume de violenţă, sex, minciună, mizerie umană, fiindcă ştiu că şi în realitate se poate întâmpla aşa ceva, însă nu mi-a mai plăcut acea secţiune din roman care descrie „izbăvirea” lui. Pare superficială, grăbită, de suprafaţă. Ori în realitate e nevoie de „a lot of hugs and a lot of drugs” ca să treci peste întâmplările de care a avut parte tânărul respectiv, ca să te vindeci, să începi o viaţă nouă. Bianca nu mi se pare răspunsul potrivit la tot ce a avut loc înainte de apariţia ei. Pur şi simplu nu.

Al doilea punct slab mi s-a părut puzderia de scene de sex destul de explicite, cărora nu le-am văzut rostul în întregime. În timp ce unele au fost plasate în puncte strategice ale acţiunii romanului, altele au apărut cam de nicăieri şi m-au făcut să-mi doresc să le sar, doar ca să ajung la partea cu adevărat interesantă, în care acţiunea cărţii mai face un pas înainte. Nu mă consider o persoană deosebit de pudică, şi nu acesta e motivul pentru ce am scris mai sus. Doar că mi s-au părut puţin cam de umplutură, iar în locul lor ar fi putut exista scene mai captivante, cu o pondere reală în evoluţia sau involuţia personajului principal. Dar presupun că şi acestea au un rol bine definit, acela de a evidenţia josnicia pe care o poate atinge un om atunci când simte că nu mai are limite.

În încheiere, nu vă mai spun decât că „Exorcizat” este un roman cu efect de bumerang, pe care îl citeşti azi şi îl ţii minte pentru totdeauna, sau măcar o bună bucată de timp după. Am empatizat cu personajul principal, dar doar până într-un punct, în schimb i-am înţeles faptele şi vorbele, şi mi-am dat seama cât de mult contează tratamentul primit de o persoană în anii copilăriei, de la părinţi, colegi, prieteni sau chiar necunoscuţi. Dacă în această carte „exorcizarea” are loc aşa cum poate vă aşteptaţi sau nu, dacă tânărul reuşeşte să fie „exorcizat” sau nu, aflaţi numai citind acest roman de debut absolut uluitor!

De unde puteţi face rost de roman:

HERG BENET (cu 20% reducere şi livrare gratuită în luna decembrie!)

LIBRIS (livrare gratuită la orice comandă!)

7 gânduri despre “Recenzie – „Exorcizat” de Radu Găvan

1. Pingback: T5W: Favorite „Unlikeable” Protagonists (Protagoniştii antipatici preferaţi)

2. Din prezentarea ta, sună la fel de bine sau chiar mai bine decât „Neverland”. Dacă sunt scrise bine, pe mine nu mă deranjează scnele violente sau sexuale explicite. Parcă mai tare mă zgârie pe retină cele descrise pudic, cu reticențe. Ori ai curajul să scrii până la capăt, brutal de sincer, ori n-o mai faci deloc. Dar asta e doar preferința mea.

3. Pingback: Recenzie „Neverland” de Radu Găvan « Books, Movies, Tea and Unicorns

4. Pingback: Noutăți & other goodies « Books, Movies, Tea and Unicorns

5. Pingback: Lista recenziilor de carte în limba română « Books, Movies, Tea and Unicorns