Recenzie „Dragostea mea mi-a dăruit… – 12 povestiri romantice pentru serile de iarnă”

23478203Imediat ce am aflat de publicarea acestei antologii de poveşti de Crăciun, am ştiut că trebuie s-o am! Că trebuie s-o devorez! Când am văzut că va apărea şi în limba română la Editura Epica, la nu mai mult de 3 luni de la lansarea sa în limba engleză, am fost de-a dreptul şocată. Însă în cel mai plăcut mod cu putinţă. Vedeţi voi, eu mă bucur enorm când cititorii români nu stau să aştepte 100 de ani până să apară şi la ei ACEA carte pe care mor de nerăbdare s-o citească. Mă bucur când putem şi noi să ne lăudăm cu o piaţă de carte înfloritoare, care nu se află cu mult în spatele celei occidentale. Mă bucur când văd tineri citind, citind ORICE, de fapt, fiindcă numai astfel putem combate ignoranţa şi putem încuraja progresul. Şi numai existenţa în sine a Editurii Epica, o editură dedicată publicării cărţilor pentru tineri, ficţiune sau non-ficţiune, merită aplaudată şi susţinută prin toate mijloacele posibile. Dar să revenim la oile noastre. 🙄

Luna decembrie am început-o în forţă cu „Dragostea mea mi-a dăruit… – 12 povestiri romantice pentru serile de iarnă”, editată de Stephanie Perkins, pentru care au colaborat nu mai puţin de 12 autori mega cunoscuţi în afară datorită cărţilor superbe pe care le scriu pentru adolescenţi. Deja când văzusem pe copertă nume precum Rainbow Rowell, Gayle Forman sau David Levithan, am ştiut că trebuie să citesc cartea, nici nu se putea altfel! Prin urmare, am aşteptat cuminţică să apară în română, apoi am pus gheruţa pe ea la un preţ mai mult decât bun. În mod surprinzător, însă, nu povestirile scrise de Gayle Forman sau David Levithan s-au numărat printre preferatele mele, ci cu totul altele, de autori despre care auzisem dar de la care nu citisem nimic. Voi începe cu topul meu personal şi apoi vă voi spune exact ce m-a atras pe mine la aceste povestioare absolut adorabile:

1. Bine aţi venit în Christmas, CaliforniaKiersten White
  2. Miez de noapteRainbow Rowell
  3. Îngeri în zăpadăMatt de la Peña
  4. Fata care a trezit visătorulLaini Taylor
  5. Este un miracol de Crăciun, Charlie BrownStephanie Perkins

1. Povestea unei fete de şaptesprezece ani, chelneriţă într-un orăşel din California, aflat în mijlocul pustietăţii, care nu visează decât să strângă destui bani pentru a pleca de acolo, oriunde vede cu ochii. Fiindcă bucătarul bătrân din localul în care lucrează ea îşi dă obştescul sfârşit, în locul lui apare un tip tânăr care pare să aibă un al şaselea simţ în legătură cu felurile de mâncare care îi pot emoţiona pe clienţi. Este o poveste foarte frumoasă (şi realistă!) despre descoperirea magiei Crăciunului, despre iubire, iertare, dar şi despre maturizare. Povestea mea preferată din colecţie!

„- Dacă ai fi o mâncare, ai fi turtă dulce. Suficient de picantă ca viaţa alături de tine să fie tot timpul interesantă, dar cu suficientă dulceaţă pentru armonie.” (Bine aţi venit în Christmas, California)

2. O fată şi un băiat sunt amici de câţiva ani buni. Băiatul este chinuit de nişte alergii. În fiecare miez de noapte în data de 31 decembrie, băiatul sărută pe câte cineva. Dacă vor reuşi cei doi să-şi descopere sentimentele pe care le au unul pentru celălalt, vă las pe voi să aflaţi. Oricum, aşteptaţi-vă la dialoguri isteţe, amuzante, la fluturaşi şi multe inimioare. Fără a cădea în extrema dulcegăriilor duse la extrem. Exact stilul lui Rainbow Rowell, pe care îl iubesc de nu mai pot!

first_mistletoe_kiss_by_wafflenaw-d5jmj4g3. Povestea unui băiat „de ţară”, cum s-ar zice la noi, plecat la studii în New York, oraşul mare şi rău. Fiindcă a fost de acord să aibă grijă de pisica şefului său pe toată durata Sărbătorilor de iarnă, acesta este izolat în apartamentul respectivului şef, cu pisica acestuia, Olive, şi fără mai nimic de mâncare. Vecina de sus, o fată cam de aceeaşi vârstă cu el, îi apare din senin la uşă şi-l roagă să se uite la ţevile din baia ei, fiindcă nu-i mai merge duşul iar administratorul clădirii este deja plecat pentru Sărbători. Băiatul şi fata încep să vorbească, fata începe să-i gătească, şi astfel se înfiripă o poveste foarte drăguţă, şi foarte emoţionantă pe alocuri (veţi vedea de ce), care m-a făcut extrem de curioasă şi cu privire la celelalte scrieri ale lui Matt de la Peña. Mi-a plăcut mult stilul său, cât şi personajele pe care le-a creat.

4. Totul în această lume este fantastic, necunoscut, complet nou, şi totuşi Laini Taylor reuşeşte să prezinte acest univers într-un mod complet inteligibil. Nu sunt mare cititoare de fantasy, dar am putut cu uşurinţă să-mi imaginez absolut tot ce a descris Laini în povestioara ei. Ca să nu mai spun de povestea de dragoste dintre fată şi Visător, care este perfectă! De ce e perfectă? Fiindcă se aseamănă extraordinar de mult cu poveştile de dragoste din realitate, fiindcă apropierea dintre cei doi se face treptat, iar totul, cu excepţia elementelor fantastice, pare veridic. Un univers alternativ, dacă vreţi.

Christmas-tree5. O altă povestire care m-a uns la inimioară a fost cea a lui Stephanie Perkins, despre o fată cu o viaţă destul de destrămată, care întâlneşte un băiat c-un suflet bun, ce reuşeşte să-i aducă miracolul Crăciunului în casă. Şi la propriu, şi la figurat. 😀 Deşi au fost câteva aspecte care m-au făcut să strâmb din nas, gen „sunt singură acasă, dar totuşi las un străin să intre odată cu mine în apartament”, în ansamblul ei a fost o povestioară foarte romantică, amuzantă, generatoare de fluturaşi îmbuibaţi cu Red Bull. Nu am mai citit nimic de Perkins până acum (ştiu, ruşinică să-mi fie!), dar ţinând cont că la Editura Epica au apărut deja volumele Anna şi sărutul franţuzesc şi „Lola şi băiatul de treabă din vecini”, parcă văd că 2015 îl voi începe cu acei fluturaşi turbaţi. De fapt, abia aştept!

Cam acesta a fost topul meu 5. Desigur, pe lângă aceste poveşti, mai aveţi încă 7 la care să suspinaţi, să zâmbiţi, să vă încălziţi, şi vă asigur că toate merită citite pentru simplul fapt că sunt plasate în preajma Crăciunului sau a Anului Nou, şi nimic nu e mai frumos şi plăcut decât să îţi creezi o stare de anticipaţie pentru Sărbători delectându-te cu o colecţie de povestiri dulci şi adorabile. Marele bonus pe care eu l-am văzut în lecturarea acestei cărţi a fost faptul că, dacă sunt 12 povestiri diferite, nu există şanse să mă plictisesc. Şi am avut dreptate! Nu vă veţi plictisi, ci dimpotrivă, veţi da pagină după pagină, nerăbdători să vedeţi ce vă rezervă următoarea poveste. Eu, cel puţin, aşa am păţit. 😀 Bravo încă o dată Editurii Epica pentru publicarea acestei colecţii în timp util înainte de Sărbători! Ar face un cadou de Crăciun superb, mai ales pentru acele suflete tinere care n-au încetat să creadă în magia iernii şi a iubirii. 🙂

2010-12-05_122724

Unde puteţi găsi cartea:

3 gânduri despre “Recenzie „Dragostea mea mi-a dăruit… – 12 povestiri romantice pentru serile de iarnă”