Recenzie „Dora Bruder” de Patrick Modiano, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură pe 2014

coperta_1408_big

…pentru arta memoriilor, prin care a evocat cele mai greu de înţeles destine umane şi a dezvăluit universul ţărilor aflate sub ocupaţie” (sursă: Mediafax)

Aceasta este explicaţia oferită de Comitetul Nobel pentru decernarea Premiului Nobel pentru Literatură din 2014 scriitorului francez Patrick Modiano, în vârstă de 69 de ani. Şi pe bună dreptate, aş putea adăuga. În timpul ocupaţiei germane în Franţa, 75.721 de refugiaţi evrei şi cetăţeni francezi au fost deportaţi în lagărele  naziste. 75.721 de oameni ale căror poveşti de viaţă, ale căror destine au fost înghiţite nemilos de mocirla istoriei, fără posibilitatea de a mai ieşi vreodată la suprafaţă. Holocaustul, aşa cum a fost el trăit de francezi, iată tema principală a romanului „Dora Bruder” de Patrick Modiano. Împreună cu îndemnul de a nu uita niciodată ororile săvârşite, în ciuda tuturor obstacolelor puse în calea memoriei colective de trecerea timpului şi de evoluţia istoriei.

„Trebuie să treacă multă vreme ca să iasă la lumină ceea ce a fost anulat. În registre se mai găsesc mărturii şi nu ştii unde sînt ascunse, nici care dintre paznici veghează asupra lor şi nici dacă aceştia vor accepta să ţi le arate. Sau poate că au uitat pur şi simplu că aceste registre există.” (pag. 11)

În cartea sa de numai 128 de pagini, Modiano se transformă într-un pictor chinuit de o amintire pe care nu o poate atinge, pe care nu o poate alina şi care îl mănâncă precum o rană ce dă să se vindece. Însă el nu vrea ca aceasta să se vindece. Vrea să sângereze, să fie în văzul tuturor, să atragă atenţia asupra pericolelor trecutului. De asemenea, marea sa dorinţă este să transpună această „rană” pe o pânză metaforică, dar talentul său nu este de ajuns pentru a aduce la viaţă un tablou. Poate doar pentru a-l contura şi atât. Ceea ce se şi întâmplă în „Dora Bruder”. Romanul pare un fragment decupat din cursul firesc al vieţii, pare o felie suspendată în timp, scoasă din ansamblu şi analizată cu atenţie, apoi pusă la loc în speranţa că, ulterior, imaginea de ansamblu va suferi modificări şi se va adapta acestei noi interpretări a respectivei bucăţi de istorie. Povestea Dorei este doar una dintre multele care s-au încheiat tragic şi timpuriu în lagărele de concentrare naziste. Dora este un simbol. Iar Modiano, în geniul său subtil, o prezintă publicului fără alte adăugiri, fără a înfrumuseţa lucrurile, fără a le exagera inutil. Dora este ceea ce este, iar povestea ei, deşi asemănătoare cu multe altele din acele vremuri, este unică şi imposibil de ignorat în curgerea vijelioasă a timpului.

CITEŞTE continuarea pe SemneBune.

Cartea a făcut parte din Mini Bookhaul-ul Libris pe care vi l-am prezentat AICI. 🐱

2 gânduri despre “Recenzie „Dora Bruder” de Patrick Modiano, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură pe 2014