Recenzie – „Roşu ca sângele” de Salla Simukka

IMAG0776

M-am bucurat ca un copil mic şi mai că nu am ţopăit de bucurie când am găsit „Roşu ca sângele” de Salla Simukka la biblioteca din oraşul meu! Citisem numai lucruri bune despre ea, şi mă tenta extrem de tare, iar când am văzut-o pe raft, am înşfăcat-o fără prea multe dubii. Şi nu regret! 😀 A fost o carte care s-a ridicat la înălţimea aşteptărilor mele. Nu aş putea spune că le-a depăşit, fiindcă atunci aş minţi cu neruşinare, dar pot spune cu mâna pe inimă că a fost exact ceea ce aşteptam eu de la ea.

IMAG0777

Având doar 200 şi un pic de pagini, am citit „Roşu ca sângele” în tren, un pic la dus, un pic la întors. Am tras de ea, chiar, dar nu fiindcă ar fi fost plictisitoare, ci dimpotrivă, a fost foarte alertă şi mi-era teamă că o s-o termin prea devreme şi o să rămân fără material de citit. XD Mi-a plăcut modul în care autoarea a concentrat acţiunea, modul minimalist în care a conturat personajele secundare, atât cât să se integreze bine în poveste, dar nu atât de mult încât să umbrească personajul principal, pe Lumikki Andersson, precum mi-a plăcut şi felul în care a împărţit acţiunea pe segmente – cele alerte, de acţiune, alternând cu cele mai domoale, în care se deapănă firul narativ. Din acest punct de vedere, romanul începe with a bang, şi la propriu, şi la figurat (veţi vedea în primele pagini), iar cititorul este absorbit chiar şi fără voia sa în povestea cărţii. O poveste cu traficanţi de droguri, cu poliţişti corupţi, cu prostituate de lux şi cu adolescenţi prinşi din întâmplare în tot acest amalgam. Ce mai, mi-a plăcut!

Ce mi-a plăcut enorm de mult, însă, a fost eroina cărţii: Lumikki Andersson! Lumikki este o fată de 17 ani cu un trecut destul de trist şi zbuciumat, elevă la un liceu de arte din oraşul Tampere din Finlanda. Lumikki locuieşte singură într-o garsonieră, ia lecţii de body combat şi preferă să fie „lupul singuratic” al haitei de liceeni care o înconjoară. De asemenea, ea mai ascunde un secret, care ne este dezvăluit abia în a doua jumătate a cărţii, un secret care m-a făcut s-o iubesc şi mai mult şi să-i urmăresc cu inima la gură faptele şi vorbele. Mă bucur enorm că un roman cu o asemenea eroină a ajuns pe rafturile din întreaga lume (sau hai, Europă!) şi că tinerii (mai ales tinerele) au un asemenea model. Lumikki nu este un personaj cu trăsături fantastice, nu este elf, nu este vrăjitoare, înger, demon, zână sau mai ştiu eu ce altă fiinţă supranaturală, ea este reală, vie, în carne şi oase, ea există şi trăieşte printre noi. Pentru acest lucru, Salla Simukka merită toate aplauzele mele! A creat un personaj care va rămâne în mintea cititorului, chiar şi mult timp după ce acţiunea romanului s-a uitat. Lumikki este unforgettable! ⭐

Nu voi sta să povestesc acţiunea romanului, voi spune doar ceea ce este esenţial. Urăsc poliţiştii corupţi! Urăsc traficanţii de droguri! Tocmai de aceea, am iubit-o pe Lumikki. Târâtă fără voia ei în această afacere cu bani mânjiţi de sânge, Lumikki se hotărăşte până la urmă să-i dea de capăt şi să afle cine se ascunde în spatele reţelei mafiote. Punându-şi în joc viaţa şi folosind cât mai bine cunoştinţele ei de adaptare la mediul înconjurător (uneori de a se face complet invizibilă ochilor celorlalţi), Lumikki luptă împreună cu Elisa, Tuukka şi Kasper ca să schimbe ceva, câtuşi de puţin, şi să încline balanţa în favoarea binelui. Nici nu mai trebuie să spun de cât curaj a avut nevoie pentru a face acest lucru! Again, 10 points to Gryffin… pardon, Lumikki! 😀 Aşa cum am spus mai sus, cartea este foarte alertă, te ţine în suspans, cu inima la gură, şi deşi anumite aspecte pot fi uşor ghicite de pe la început, sfârşitul oferă destul de multe surprize care compensează din plin punctele mai slabe ale cărţii.

Marele meu regret e că autoarea este finlandeză, cărţile sunt scrise în finlandeză, iar eu nu pot continua seria! 😦 Folosind good ol’ Google Translate, am putut ghici cât de cât despre ce e vorba şi în următoarele cărţi, şi vă spun, dearies, că surprizele şi suspansul se ţin lanţ! VREAU toată seria tradusă în limba română! Sau măcar engleză… Măcar pentru a urmări evoluţia lui Lumikki, dacă nu pentru altceva… Merită! Deşi pe Goodreads nu i-am dat decât 4 steluţe, deoarece m-a sâcâit faptul că prin prima jumătate a cărţii era destul de previzibil ce urma să se întâmple, această carte merită citită – savurată sau devorată – şi nu pot decât să felicit Editura Trei că a adus-o în atenţia cititorilor români (nu voi spune tineri, pentru că se pliază şi pe gusturile cititorilor mai maturi, cu siguranţă!).

Puteţi găsi cartea pe:

EDITURA TREI

BOOKDEPOSITORY