Recenzie „Marianela” de Benito Pérez Galdós

marianela

În introducere, separat de textul recenziei, aş vrea să spun câteva cuvinte despre impresiile pe care mi le-a lăsat stilul scriitorului spaniol Benito Pérez Galdós şi de ce surpriză am avut parte citind „Marianela” (Editura Univers, Colecţia Globus). Nu a fost prima mea confruntare cu un text de Galdós, întrucât povestirea „Don Juan” din volumul „Dragostea în spaniolă” (Editura ALL, Colecţia Iubiri de altădată) mi-a oferit această şansă.

La momentul respectiv, „Don Juan” mi-a plăcut foarte mult, la fel şi stilul jucăuş al autorului, mai ales combinat cu morala foarte dură a povestirii. Din acest punct de vedere, aş putea spune că şi „Marianela” a avut acelaşi efect asupra mea. Autorul s-a cam jucat cu sentimentele mele, m-a făcut să sper, să disper, iar să sper… Pentru sfârşit, va trebui să citiţi singuri cartea, însă vă spun că veţi rămâne uimiţi. Pentru un roman care a văzut lumina tiparului în 1878, este destul de modern şi destul de neaşteptat de interesant. Mai mult decât deznodământul, însă, m-a fermecat personajul Marianelei, atent construit şi pus în scenă. În jurul ei au gravitat celelalte personaje, dar spre deosebire de ideea clasică de personaj central – personaje secundare, în „Marianela„, personajele secundare au propriile vieţi, propriile sentimente şi gânduri pe care Marianela nu le poate influenţa sub nicio formă. Deşi ea este figura centrală, este şi cea mai oropsită. Exact ca în viaţă. Scriitorul realist Benito Pérez Galdós mi-a intrat pe sub piele şi trebuie să mai citesc ceva de el pentru a-mi forma o părere bine înrădăcinată.

***

Nela, María, Mariquilla, Marianela… Personajul care dă titlul romanului „Marianela” (1878) de Benito Pérez Galdós a reprezentat una dintre surprizele cele mai plăcute de care am avut parte în lecturile ultimelor luni, întrucât reuşeşte să transmită prin însăşi „materialul” din care este creat, cizelarea literară şi puterea de observare ale scriitorului spaniol Galdós, considerat adeseori al doilea mare scriitor spaniol după Cervantes. Îmbogăţit cu vagi accente de basm, „Marianela” surprinde într-un mod neaşteptat pentru secolul XIX lupta interioară care se dă neîncetat între aparenţe şi realitate, între frumuseţe şi urâţenie, între civilizaţie şi instincte.

În satul fictiv Socartes din Spania, ne este prezentată Marianela, o fată de 16 ani, micuţă şi fragilă ca o păpuşă, a cărei constituţie nu îi permite să lucreze în minele din zonă, făcând-o astfel să-şi spună cu convingere că nu este bună de nimic.

„Vreunul ar fi considerat-o femeie privită prin sticlă de micşorare, iar altul fetiţă cu privire de adolescentă. Necunoscând-o, te întrebai dacă e un progres uimitor sau o întârziere lamentabilă.”

Trăind din mila locuitorilor, Marianela îşi petrece zilele colindând minele şi dealurile dimprejur împreună cu Pablo, un tânăr de 20 de ani, orb din născare. În lungile lor plimbări în natură, Marianela îl ascultă pe Pablo cum îi povesteşte despre ştiinţă, despre progres, despre religie, despre ce se cuvine şi ce nu se cuvine între oameni. Fiind o fiinţă crescută de capul ei, după propriile reguli şi sentimente, Marianela dovedeşte o candoare şi o neştiinţă care îl cuceresc pe Pablo şi îl introduc pe tărâmul dragostei. Însă această iubire va cunoaşte un obstacol aparent insurmontabil odată cu venirea în sat a unui mare medic oftalmolog, Teodoro Golfín, care doreşte să îl opereze pe Pablo pentru a-i reda vederea. […]”

***

CITEŞTE RESTUL RECENZIEI AICI.

Unde puteţi găsi cartea: